Molly Karlsson

foto Molly Karlsson

Molly Karlsson

Villanskolan
Ängelholm

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är utbildad mellanstadielärare sedan 1986, förstelärare sedan 2014 och har under mer än 20 år arbetat som IKT-pedagog på Villanskolan och Resurs IKT (RIKT) i Ängelholm. Min tjänst har inneburit stöd och utbildning i IKT för alla pedagoger i kommunen samt handledning för mina kollegor med fokus på att vi tillsammans drivit utvecklingen inom pedagogik och digitalisering framåt.
Jag har fått ett nytt spännande uppdrag på skolan att undervisa våra nyanlända elever. Min kunskap i att använda digitala verktyg hoppas jag kommer att öka elevernas språkutveckling i svenska.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– Mer än 10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Jag vet av egen erfarenhet att användningen av digitala resurser skapar ett inkluderande arbetssätt och ökar motivation men även lust att lära hos eleverna. De viktiga begreppen tillgänglighet, struktur, motivation, kommunikation samt återkoppling kan omsättas och fördjupas genom att vi tar stöd av de IT-resurser vi har tillgängliga. Med mitt fokus på nyanlända elever ser jag att eleverna kan med hjälp av digitala verktyg få visuellt stöd som till exempel bildstöd, strukturstöd, få texter upplästa, ord översatta samt få stöd i sin skrivprocess.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Digitaliseringen gör undervisningen enklare både när det kommer till ett övergripande perspektiv i att samarbeta med kollegor och att delta i olika pedagogiska grupper på nätet för att få inspiration och stöd i hur digitaliseringen kan gynna elevernas lärande. Digitala verktyg ger goda möjligheter att följa upp elevernas insats, dokumentera och därefter planera för nya lektioner. Med hjälp av digitala verktyg kan vi skapa en tillgänglig lärmiljö där eleverna blir lyssnade på och får uttrycka sin åsikt.

Hur ser du på våren -20 ur perspektivet ”skolans digitalisering”? Vilka utmaningar/möjligheter gav digitaliseringen under våren?
– Under vårterminen fick vi lägga om vår undervisning till mer nätbaserad på grund av Corona. Då såg vi vad som fungerar bra digitalt och vad som fungerar bäst analogt. Jag upplever att den digitala kompetensen gjorde omställningen möjlig, men jag ser också att den digitala kompetens har höjts rejält, hos oss alla. Jag har under våren sett att de lärare som är vana användare av digitala verktyg har fått hjälpa och stötta kollegor. Den bästa typen av fortbildning är när vi tillsammans utforskar och funderar över vad som blir bäst för våra elever.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder.
– Nu när jag arbetar med nyanlända är Widgit Online och Widgit Writer mina och elevernas favoriter.
I Widgit Online skapar jag bildstöd till mina elever och sen får de en direktlänk via lärplattformen. De kan då se bild, text och få det uppläst med svensk talsyntes. Vi har även mallar för två språk och kan då skapa individanpassat bildstöd med 2 olika språk.

– Widgit Writer som är en skrivapp använder jag till elever som är i början av sin läs- och skrivutveckling. Fantastiskt stöd för dessa elever att höra bokstavsljudet när de skriver och sen få höra och se ordet med en bild.
Måste även nämna dessa resurser som ger så mycket för våra nyanlända elever: Gleerups digitala läromedel med studiestöd, Inläsningstjänst, begreppsfilmer och Polyglutt.