Niklas Ågren

Foto på Niklas Ågren

Niklas Ågren

Uppsala yrkesgymansium Jälla
Uppsala

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag jobbar som fordonslärare på Uppsala yrkesgymnasium Jälla och undervisar årskurs 1 på fordonsprogrammet samt personbilsinriktningen årkurs 2 och 3. Teknik och tekniska hjälpmedel är något som varit min vardag genom tidigare yrke inom fordonsbranschen som även är det jag brinner för. Dagligen försöker jag inspirera kollegor och elever att hänga med i den digitala/tekniska utvecklingen.

Som förskollärare/lärare ska vi ska leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– Digitala läromedel med inbyggd uppläsning, olika nivåer av instuderingsfrågor som stimulerar elevernas olika förmågor. Alternativa redovisningsmetoder som till exempel att spela in film i stället för att skriva eller prata inför klassen.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– I dagsläget arbetar skolan med att implementera lärplattformen Unikum. Mitt uppdrag som förstelärare inom IKT är att synliggöra de tekniska finesser som kan underlätta för oss praktiska lärare som traditionellt inte använder datorer som hjälpmedel. Målet är att säkerställa dokumentation och synliggöra elevernas kunskap men framför allt frigöra mera tid för oss lärare att undervisa eleverna.

Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Jag skulle vilja lyfta film som metod för redovisning i praktiska kurser och moment. Upplever att eleverna stimuleras i något som ligger i tiden för deras vardag. Bidrar till en ökad möjlighet att uppvisa  handlag och kunskaper vid flera tillfällen och minskar stressen för eleven motsvarande ett traditionellt prövningstillfälle.