Pernilla Andersson
Presentation
Finalist till lärarpriset Guldäpplet 2022
Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag jobbar med att undervisa ungdomarna i ekonomi och juridik med roliga kurser som privatjuridik, företagsekonomi 1-3, marknadsföring och ledarskap – men också kursen entreprenörskap och företagande där eleverna driver UF. Jag är väldigt engagerad i eleverna och stortrivs på jobbet även efter 19 år på plats!
Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
Mer än 10 år
Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla?
– Jag började tidigt med att filma (skärm och ljud) när jag själv gör t ex budgetar i excel och la ut dessa på mitt youtubekonto. Tillsammans med eleverna har jag också gjort många filmer i imovie där vi bearbetat saker som näthat, hållbarhet i samarbete med naturkunskapen och dessa filmer har sedan använts som informationsfilmer eller bara som vanlig inlämning.
– Jag har länge arbetat i olika system med bokföring såsom Visma och Fortnox och där bokför eleverna direkt istället för att de ska bokföra i böcker eller digitala läromedel, detta gör att eleverna får en större helhet och även känner igen olika system när de kommer ut i näringslivet. I kursen entreprenörskap och företagande UF så måste mina elever kunna marknadsföra sina företag i olika sociala medier likväl som skapa snygga layouter mm – detta innebär att eleverna ibland själva är lärare och när vi hittar något smart så delger vi varandra det och blir då lite bättre. För att strukturera sina arbeten kan det ibland vara bra att göra en tankekarta och då gör vi det i mindomo som är ett fint verktyg för just detta. Vi dokumenterar och använder word för inlämningar samt powerpoint för presentationer och även excel som nämnts tidigare när vi gör beräkningar.
Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?
– Under corona så blev det distans för mina elever och jag var tvungen att använda teams som var ett bra verktyg för undervisning ut till alla eleverna. Här kunde vi också lägga ut viss information till eleverna. Mina filmer fick en ännu större betydelse och jag gjorde några extra som lades på youtube.
Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi har haft sk smörgåsbord vid studiedagar där några kollegor visar andra olika verktyg som används.
Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Det får väl bli youtube där jag lägger ut mina filmer, mindomo där vi gör tankekartor – word,excel och powerpoint samt mina olika bokföringssystem, även imovie har fortfarande en plats i mitt hjärta och jag jobbar gärna med tillverkning av film.