Sana Massoud
Presentation
Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag brinner för att skapa en trygg, kreativ och nyfiken lärmiljö där barnen får utforska världen på sitt sätt. Jag inspireras av barns frågor, deras fantasi och kraften i att lära tillsammans.
Som förskollärare/lärare ska vi ska leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– I min undervisning utgår jag alltid från barnens nyfikenhet och lust att lära. Alla barn ska känna sig kompetenta och delaktiga, oavsett förutsättningar. Jag försöker skapa en miljö där varje barn får möjlighet att utforska, uttrycka sig och lyckas på sitt eget sätt.
– Vi har haft videosamtal och kontaktat andra förskolor runt om i världen ett sätt för barnen att upptäcka både likheter och olikheter och känna sig som världsmedborgare redan i förskolan. Barnen lär sig att man kan nå världen med digitala verktyg.
– För mig är tekniken ett verktyg för delaktighet, kommunikation och kreativitet inte ett mål i sig. När barnens fantasi möter de digitala möjligheterna, blir lärandet både levande och magiskt.
Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi tar den digitala resan steg för steg tillsammans. Vi delar erfarenheter, provar nytt i små steg och hjälper varandra så ingen känner sig ensam i lärandet.
Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till?
– Ett arbetssätt jag vill lyfta fram är hur vi använder film och foto som verktyg för reflektion, kommunikation och berättande. Vi har börjat med att låta barnen filma varandra i sina berättande för att därefter visa dem det. Detta arbetssätt ökar barnens självförtroende mer och då vågar barnen göra nytt.
– Ett konkret exempel är när vi hade kontakt med en förskola i Polen. Vi filmade varandra när de sa hej på polska, satte ihop videon tillsammans med barnen och skickade videohälsningen som en del av vårt gemensamma projekt. Det väckte stor nyfikenhet, många skratt och samtal om språk, länder och hur vi kan förstå varandra även när vi inte talar samma språk.
– Det här arbetssättet stärker barnens språk, digitala kompetens, samarbete och självkänsla. När de ser sig själva på film och säger “vi pratade polska!”, då vet jag att lärandet både känns och fastnar.

