Tatiana Zotova

Tatiana Zotova

Arbetslag Flexi, Vuxenutbildningen
Södertälje

Presentation

Nominerad som en del av arbetslag Flexi, vuxenutbildningen Södertälje kommun.

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är engelsklärare och SFI lärare. Nu jobbar jag på SFI Flexi, Kurs C.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 2-5 år

Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla?
– Jag utgår från elevernas tidigare erfarenheter. Först kartlägger jag deras digitala kunskaper för att kunna anpassa stödet till elevernas behov. Stödet är i form av individuella träffar och samtal  eller online beroende på elevernas  digitala kompetenser. Jag använder lathundar om olika svåra moment i Teams, ILT och Lunis. Med hjälp av Screencast-O-Matic spelar jag in filmer där jag ger en bättre förklaring till några funktioner i Teams (t.ex. hur man delar skärmen, hur man skickar uppgifter osv).

Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?
– Coronapandemin har haft stor påverkan på  mitt arbete och mitt sätt att tänka kring inkludering och tillgänglighet. Lektioner, läxor, skönlitteraturläsning, grammatikträning, interaktion, kursbok, grupparbeten har flyttats från det fysiska till det digitala klassrummet. Det visade att undervisningen med digitala verktyg har flera fördelar som  kommer att  hjälpa mig i arbetet.
1. Enkel tillgänglighet till olika appar och alla är inkluderade i undervisningen.
2. Läraren kan omedelbart hjälpa eleven som stöter på problemet (genom individuellt samtal, meddelanden, lathundar eller Screencast-o-matic videor).
3. Allt gammalt material från tidigare grupper/kurser är tillgängligt och kan återanvändas vilket underlättar arbetet och är tidssparande.
4. I break-out rooms kan större grupper kommunicera  och träna på att tala i mindre grupper utan att störa varandra vilket är svårt att göra i klassrumsundervisning.

Dessa moment ska jag ta med mig i mitt  arbete.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi  inspirerar varandra och samarbetar kring allt. Vi får nya kunskaper och uppdaterar de egna via länkar som våra kollegor delar med sig i Vklass, samt via UK föreläsningar om digitala undervisningen. Vi planerar gemensamt och utbyter alltid erfarenheter, nya idéer, metoder och utvärderingar.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Liber Lunis, ILT, Google Drive, Vklass, Screencast-O-Matic, Forms. Liber Lunis använder jag som kursbok. Den innehåller mycket bra material för alla språkaspekter. Elever gillar Lunis på grund av dess enkelhet och tydlig struktur. Min absolut  favoritwebbtjänst är Google drive eftersom den ger möjlighet att kunna dela dokument och jobba tillsammans med eleverna under lektionen. Läraren kan göra rättningar och kommentarer medan eleverna skriver eller gör någon annan uppgift.