Det är ett speciellt år för alla i skolan. Lärare runt om i landet har visat en imponerande förmåga att anpassa undervisningen och bemästra situationer med allt från undervisning helt digitalt till kombinationer av undervisning i klassrummet och via nätet. Många av årets nominerade till lärarpriset Guldäpplet tillhör de lärare som bidragit till att utveckla undervisningen digitalt under våren. De har förnyat undervisningen, stöttat och inspirerat eleverna – men också kollegorna.
Totalt har drygt hundratalet lärare nominerats till det prestigefyllda lärarpriset Guldäpplet som delas ut årligen sedan 2002. Det är lärare spridda över hela landet, från förskola till gymnasium, Sfi (svenska för invandrare) och komvux.
– Det är många nomineringar till Guldäpplet i år, till och med fler än vanligt, trots pandemins extra utmaningar för skolan under våren. Vårens utmaningar har klargjort betydelsen av de digitala möjligheterna. På några månader har lärarna och skolorna tagit stora steg framåt och utvecklat de digitala arbetssätten, både i skolan och på distans, säger Peter Becker, ordförande i Guldäpplets jury.
– När Folkhälsomyndigheten i mars rekommenderade fjärr- och distansundervisning för landets alla gymnasier innebar det att alla gymnasieelever över en natt skulle erbjudas undervisning på distans. Detta har fungerat över förväntan och beror naturligtvis på att skolorna i grunden har tillgång till digital teknik och att lärare och rektorer har en bred digital kompetens. Att många har denna kompetens beror i sin tur på att många duktiga lärare och rektorer varit ”draglok” i den digitala utvecklingen. Några av de duktigaste har lyfts fram via Guldäpplet. Därför är det extra roligt att så många är nominerade i år, säger Per-Arne Andersson, chef för avdelningen för utbildning och arbetsmarknad, Sveriges Kommuner och Regioner.
Bland de nominerade utser juryn tre finalister som presenteras den 25 september i samband med den digitala Bokmässan. Prisutdelningen kommer att ske på Guldäpplets dag i Stockholm senare i höst.
Om Guldäpplet
Guldäpplet är en utmärkelse som syftar till att synliggöra lärare som utvecklar undervisningen med stöd av digitala verktyg, medier och arbetsformer. Lärare som lyfter både sina egna elever och sina kollegor, genom samarbete och delning av erfarenheter. Nomineringar görs av kollegor, skolledare och skolhuvudmän över hela landet. Det betyder att det är skolans professioner som väljer ut, motiverar och lyfter fram sina kandidater. Utmärkelsen blir på så vis en spegling av professionernas egen bedömning av viktiga insatser och trender.
Guldäpplet utdelas av Stiftelsen Yngve Lindbergs Minne vars partners är: Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund, Sveriges Kommuner och Regioner, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Gleerups Utbildning, ILT Inläsningstjänst, Netsmart, Studentlitteratur samt den ideella stiftelsen DIU, grundare och koordinator.
I juryn finns företrädare för samtliga partners, de två senaste årens Guldäpplepristagare samt professor Åke Grönlund, Örebro universitet.
Listan med samtliga nominerade till Guldäpplet 2020
Pressbilder:
Foton på Guldäpplet för fri användning i media, https://www2.diu.se/guldapple/pressbilder/guldapplet/
Presskontakt:
Peter Becker, ordförande Stiftelsen DIU och Guldäpplets jury
e-post: peter.becker@diu.se
tel: 070 –710 44 53
Carina Näslundh, kommunikationsansvarig
e-post: carina@diu.se
tel: 070-605 45 15