Av Peter Becker
Hmm, en välskriven specifik kritik av it i skolan i DN idag, det vill säga om datorn som verktyg för anteckningar i klassrummet, av Håkan Danielsson, gymnasielärare i historia och samhällskunskap på Katedralskolan i Lund:
http://www.dn.se/debatt/forbattra-resultaten-i-skolan-genom-att-kasta-ut-datorerna-fran-lektionerna/
Innehåll i korthet: om man jobbar traditionellt, så funkar anteckningar på traditionellt vis bättre
Är det inte lite som: om man har små åkerlappar, med trånga vändor, så fungerar det bättre med häst än med traktor. Dessutom äter hästen gräs och ger gratis gödsel, medan traktorn dricker dyr diesel.
Man måste förstås ändra åkrarna liksom arbetsformerna för att dra nytta av traktorns enorma fördelar.
Är det ett argument mot traktorn? Knappast.
Men för väl strukturerade och genomtänkta arbetssätt och utvecklade arbetsformer.
Man måste tänka om arbetsformer, och det är knappast att anteckna lärarens ord som är vinsten med datorn. Strukturerat genomtänkt arbete med dator ger bättre resultat. Planlöst blir lätt sämre än traditionellt (Jfr Grönlund, Att förändra skolan med teknik. Bortom ”en dator per elev”.)
Svaret är en kombination av Katarina Lycken Rüter och Daniel Barker – och eller någon annan av de många duktiga lärare som idag utvecklar elevernas lärande – med professor Åke Grönlund och Annika Agélii, några av de som beforskat dessa utvecklade processer.
Ser fram emot svar från några av de många som är på väg med den nya tidens traktor.
Peter Becker