Pernilla Lundin
Presentation
Nominerad tillsammans med Annelie Wimhed
Vem är du och vad jobbar du med?
– Grundskollärare och jobbar med årskurserna 1-3.
Som förskollärare/lärare ska vi leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– Vi bjuder in våra elever i arbetet genom ett tematiskt arbete där eleverna är medskapare. Vi fokuserar på elevernas styrkor för differentiera undervisningen så att de på olika sätt kan nå målen. Genom digitala lektioner, en varierad undervisning och användandet av digitala skrivverktyg ser vi intresset av att vilja lära sig.
– De pedagoger/resurser/specialpedagoger som är kopplade till våra klasser kommer åt våra pedagogiska planeringar men även våra lektionsplaneringar. Det innebär att de kan ta del av materialet för att kunna förbereda och stötta de elever som är i behov av det. Vi kan även skapa lärtillfällen i mindre grupper.
Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Alla lärare delar sitt material (digitalt). Vi bjuder in kollegor som är intresserade och vi delger varandra på olika möten exempelvis lågstadielärarna eller pedagogträffar årskurs 1-9. Via sociala medier kan kollegor följa det pedagogiska arbete.
Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till?
– Med kooperativt lärande skapar vi sociala och elevaktiva övningar. Genom det tematiska arbetet blir lärandet lustfyllt med hög grad av elevinflytande och engagemang. Genom att arbeta formativt och målfokuserat kring några få mål i tre veckor ser vi att eleverna blir engagerade i sin kunskapsutveckling och kan samtala om sitt lärande. Samarbetet mellan klasserna har skapat fler kamratrelationer både i och utanför skolan.
– Vårt arbetssätt med digitala lektionspresentationer som innehåller tydligt mål, struktur, innehåll, länkar med filmer och dokument och bildstöd har skapat en tydlighet och trygghet för eleverna.
– Vi arbetar digitalt för att lära oss att skriva, färdighetsträna men också för att lära oss nya saker ex skapa serier och filmer. Exempel: Eleverna arbetar med serier i svenska, läser och provar att skapa enkla serier för hand och på Canva. I SO lär sig eleverna om bronsåldern. En uppgift i lärparen är att skapa en serie från bronsåldern i Canva. Redovisning sker mellan klasserna.