Joel Rangsjö
Presentation
Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är gymnasielärare i spanska och svenska. Jag har tidigare jobbat på Bäckadalsgymnasiet, ett yrkesgymnasium i Jönköping, men jobbar sedan läsårsstart som verksamhetsutvecklare AI där jag ansvarar för att kompetensutveckla och samordna utbildningsinsatser för pedagoger, elever och personal – från förskolan till gymnasiet inom AI.
Som förskollärare/lärare ska vi ska leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– En av de stora fördelarna med att använda generativ AI är just att, när det främjar lärandet, kunna individanpassa undervisningen. Det kan handla om att generera en novell som handlar om badminton för att lära en elev vars enda specialintresse är badminton vad tema och motiv är i svenskan, eller att skapa chattbotar som beter sig som karaktärer i böcker och läromedel. AI är inte den enda lösningen på svensk skolas alla problem, men det kan användas för att fylla ett behov, en lucka, där vi inte räcker till eller saknar anpassat material
Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi har anordnat workshops varannan vecka där vi har täckt allt från Outlook till hur man kan arbeta formativt med hjälp av AI. Utöver det har vi haft flera temadagar och föreläsningar där AI främst har varit i fokus. Kollegiet har även kommit att innebära alla gymnasieskolor i stan och vi har i bästa Batman-stil haft en ”AI-taskforce” som har hjälpts åt att ta fram material, skriva riktlinjer och spridit goda exempel.
– Men det är inte bara lärarna som ska följa med på den digitala resan, med ska också eleverna. För att främja detta har vi bland annat startat ett AI-råd med både lärare och elever samt infört AI-undervisning på resurstid. Digital kompetens och AI-kunskap är en viktig jämlikhetsfråga, och därför har vi också skapat en AI-utbildning för lärare på den öppna sidan https://pedagog.jonkoping.se/ai
Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till?
– Jag fick kanske den finaste kommentaren jag, kanske, någonsin fått i våras. En elev sa efter en lektion att ”Din undervisning är NPF-säkrad”. ”Vad är det?” frågade jag. ”Jo, men det innebär ju att den är varierad och att det alltid finns stegvisa instruktioner och så…”
– Tack Chat GPT! Det är, kanske, 20 sekunders arbete med en chattbot, att låta varje instruktion jag ger eleverna få passera Chat GPT med prompten: ”Agera som en specialpedagog med stor kunskap om elever med olika NPF. Bryt ner den här instruktionen för en elev som har behov av stegvisa instruktioner. Bryt ned den utan att innehållet går förlorat. Här kommer instruktionen”. Jag är på inga sätt en perfekt lärare, men jag är övertygad om att generativ AI gör mig bättre.