Simon Engholm
Presentation
Från och med ht 2024 på Drottning Blankas Gymnasium Södra i Stockholm
Vem är du och vad jobbar du med?
– Efter fem år som matematiklärare i grundskolan arbetar jag sedan den här terminen på gymnasiet. Innan jag skolade om mig till mattelärare så jobbade jag som SO-lärare. Men min nyfikenhet om det skulle kunna gå att få elever att lyckas med, och tycka att matte är roligt, fick mig att vidareutbilda mig via Lärarlyftet.
– Mitt fokus har alltid varit att skapa och ge eleverna motivation och göra ämnet mer lustfyllt. Min erfarenhet är att det ofta kommer ur att de har en tydlig bild av vad de ska lära sig. När behovet av att ge eleverna individuellt stöd växte började jag spela in videogenomgångar av matematikuppgifter och märkte snabbt hur otroligt uppskattat detta var bland skolans elever. Det blev startskottet till utvecklingen av Smatte som idag har växt till en komplett läroplattform.
Som förskollärare/lärare ska vi ska leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– Som lärare använder jag Smatte, en plattform jag själv byggt, för att anpassa undervisningen efter varje elevs nivå. Eleverna arbetar i sitt eget tempo genom lektioner som innehåller videor, texter, övningsuppgifter och tester. Detta gör undervisningen individanpassad – de som behöver extra stöd kan repetera, medan de som är mer avancerade snabbt kan gå vidare. Med över 200 lektioner som täcker hela högstadiets matematik blir undervisningen flexibel och tillgänglig för alla, även vid hemstudier.
Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– På min tidigare arbetsplats, Ekens Skola, använder alla klasser fortfarande Smatte som sitt huvudsakliga läromedel. Även på min nya skola har det redan spridit sig till flera klasser och både elever och lärare visar ett stort intresse för detta verktyg.
– Jag har ett stort intresse för det digitala och har hållit workshops i hur man bygger hemsidor för undervisning och stöttat kollegor för att stärka den digitala kompetensen. Genom att dela mina erfarenheter med Smatte visar jag hur digitala verktyg kan förbättra undervisningen. Det är också roligt att Smatte även spridits till många andra skolor och elever runt om i Sverige då det är helt gratis och därför nu används dagligen av många hundra användare.
Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till?
– Jag lyfter gärna fram att genom Smatte skapas ett flexibelt och inkluderande klassrum där alla elever kan jobba på sin nivå och i egen takt. Det skapar både lugn, studiero och bygger upp elevernas känsla av att lyckas vilket ger ett ökat självförtroende. Genom en kombination av tydliga mål med videor, texter och övningsuppgifter ser jag att eleverna blir mer motiverade, självständiga och engagerade i sitt lärande. Det frigör också tid för mig att ge extra stöd till de elever som behöver det. Det gör både lärandet roligare och resultaten bättre – en win-win för både mig och eleverna!