Sufjan Bajric
Presentation
Vem är du och vad jobbar du med?
– Förstelärare och IKT – guide
Som förskollärare/lärare ska vi leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– Som lärare och IKT-guide är det centralt för mig att leda och stimulera alla elever, oavsett deras kunskapsnivå eller språkliga bakgrund. I min undervisning använder jag digitala lärverktyg för att skapa differentierade och anpassade lärandemiljöer, vilket möjliggör ett individanpassat lärande. Genom verktyg som Microsoft 365 (Teams, Word, PowerPoint), Kahoot, Wordwall, Läxin.se, Avancerad Läsare, och Book Creator kan jag erbjuda eleverna olika former av stöd och engagemang beroende på deras behov och inlärningsstilar.
Jag tar även stöd av AI och verktyg som Copilot och ChatGPT för att differentiera uppgifter, där elever på olika nivåer kan arbeta med samma material men utmanas på olika sätt. Detta gör det möjligt att erbjuda mer utmanande material för avancerade elever samtidigt som andra elever får anpassat stöd.
Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– På Enheten för flerspråkighet arbetar vi aktivt för att involvera hela kollegiet i den digitala resan genom kontinuerlig kompetensutveckling och samarbete. Vi erbjuder regelbundna workshops där lärare får möjlighet att lära sig och utforska olika digitala verktyg som kan användas i undervisningen.
– Jag ansvarar också för en IKT- och supportkanal där kollegor kan dela erfarenheter, få teknisk support och se instruktionsvideor om hur olika digitala verktyg används i praktiken. Detta främjar en öppen kultur där vi lär oss av varandra och inspireras till att använda tekniken på ett sätt som förbättrar både undervisningen och elevernas lärande. Genom att skapa en stödjande och inkluderande miljö, där alla känner sig delaktiga i den digitala utvecklingen, säkerställer vi att hela kollegiet är med på resan.
Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till?
– Ett verktyg som jag särskilt vill lyfta fram är Avancerad Läsare, som har blivit ett nyckelverktyg i min undervisning. Det är särskilt användbart för att stötta elever med olika språkliga och kognitiva behov, eftersom det erbjuder text-till-tal, ordförklaringar och möjligheten att anpassa textens utseende, som att justera radavstånd och bakgrundsfärg. Dessutom finns möjligheten att översätta texter till flera olika språk, vilket gör det möjligt för elever att arbeta med texter både på sitt modersmål och svenska. Elever som vill översätta enstaka ord kan enkelt göra det direkt i verktyget, vilket hjälper dem att bättre förstå innehållet och bygga sitt ordförråd.
– Jag har använt Avancerad Läsare med mina elever, och verktyget har spelat en viktig roll när de har tränat på att läsa och arbetat med olika texter samt genomfört läsförståelseuppgifter. Genom att erbjuda möjligheten att få hela texten uppläst, har eleverna kunnat kombinera hörsel och synintryck, vilket stärker deras förståelse och engagemang. Dessutom erbjuder översättningsfunktionen ett extra stöd, där elever kan översätta svåra ord och få dem upplästa på sitt modersmål, vilket gör det enklare att förstå mer komplexa begrepp. Denna kombination av funktioner har gjort att eleverna lättare kunnat följa med i undervisningen och stärka sin språkliga förståelse, oavsett vilken nivå de befinner sig på. Verktyget har haft en positiv inverkan på deras självförtroende, eftersom de känner att de kan hantera texter som tidigare kan ha upplevts som svåra. Samtidigt har deras läsförmåga och läsförståelse förbättrats genom kontinuerlig övning med hjälp av Avancerad Läsare. Sammanfattningsvis har verktyget bidragit till att skapa en mer tillgänglig och inkluderande lärmiljö, där alla elever, oavsett språklig bakgrund eller läsnivå, kan delta aktivt och nå bättre resultat.
– Avancerad Läsare är inte bara användbart i modersmålsundervisningen, utan också ett ovärderligt verktyg i moderna språk, Svenska som andraspråk (SVA) och andra ämnen, särskilt för elever med olika inlärningssvårigheter. Verktygets funktion att översätta hela texter eller enskilda ord till svenska är särskilt användbar i moderna språk och SVA, där elever behöver stöd med både att förstå språket och att bygga sitt ordförråd. Genom text-till-tal-funktionen och översättningarna kan eleverna bättre ta till sig innehållet, oavsett om det gäller att läsa en engelsk roman, förstå en text på spanska eller hantera vetenskapliga termer i NO. Under de workshops jag har hållit för lärare på olika skolor har verktyget bekräftats som ett effektivt stöd för att öka elevernas förståelse och engagemang. Lärare vittnar om hur Avancerad Läsare gör det möjligt för elever att hantera både språkliga och ämnesspecifika texter på ett enklare och mer tillgängligt sätt.