Christina Kroon Wedin
Presentation
Nominerad som en del av Makerpedagogerna, Sundbybergs stads förskolor
Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är utbildad förskollärare och arbetar på en avdelning med barn 3-5 år på förskolan Klippan. För enheten Lilla Alby med två förskolor arbetar jag även som makerpedagog vilket innebär att jag tillsammans med mina makerkollegor i ledning av Per Falk driver digitaliseringsuppdraget i kommunen.
Som förskollärare/lärare ska vi leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– I min undervisning syns det genom att jag skapar en inkluderande lärmiljö där digitala verktyg används som ett sätt att möta varje barns individuella behov och nivå. Jag tar stöd av digitala lärverktyg för att differentiera undervisningen genom att integrera dessa i både lek och lärande, vilket gör det möjligt för barnen att utforska och uttrycka sig på olika sätt. Digitala verktyg kombineras med analoga, och barnen får möjlighet att utveckla sin kreativitet och problemlösningsförmåga, oavsett tidigare kunskaper. Låg skärmtid och fokus på meningsfulla digitala aktiviteter gör att barnen kan utveckla sin digitala kompetens på ett balanserat sätt.
Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– På enheten arbetar vi systematiskt för att få med hela kollegiet på den digitala resan genom flera insatser. Vi har digitala inspiratörer på varje bas som träffas regelbundet för att dela kunskap, inspirera varandra och diskutera hur digitala verktyg kan användas i verksamheten. Workshops och möten hålls kontinuerligt, både på enhetsnivå och i staden, där vi utforskar olika digitala verktyg med olika arbetssätt. Vi skapar en kultur av delning där erfarenheter sprids via olika forum, och genom gemensamma träffar på Kvasar Makerspace utvecklas våra metoder för att stärka den digitala kompetensen.
Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till?
– Ett arbetssätt som jag vill lyfta fram är användningen av projektorer som ett verktyg för att skapa inspirerande lärmiljöer. Även om projektorn kan betraktas som ett enkelt digitalt verktyg, har den visat sig vara kraftfull i min undervisning. Genom att projicera bilder och videor på väggar eller i olika lärmiljöer får barnen tillgång till visuella intryck som stimulerar deras fantasi och kreativa uttryck. Detta har främjat deras estetiska lärande och gett dem inspiration att utforska och skapa på ett djupare sätt.
Ytterligare ett arbetssätt genom verktyg som Bluebot och digitala mikroskop och green screen främjar jag barnens kreativitet, tekniska förståelse och samarbetsförmåga. Det skapar en lärandemiljö där de uppmuntras att utforska, testa sig fram och utveckla ett kritiskt tänkande, vilket stärker deras lärande på flera nivåer.