Mia Lägnert

foto Pernilla Abrahamsson och Mia Lägnert

Mia Lägnert

Norrevångskolan
Karlshamn

Presentation

Nominerad tillsammans med Pernilla Abrahamsson. På bilden: Pernilla Abrahamsson, till vänster och Mia Lägnert till höger.

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är legitimerad lärare i samhällskunskap, religion, historia och geografi och jobbar på Norrevångskolan i Mörrum. Undervisar också i skolans digitala profil.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– Mer än 10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– IT ger eleverna möjlighet att få tillgång till världen utanför skolan på ett helt annat sätt. IT ersätter inte böcker men är ett komplement och ger eleverna möjlighet att bredda sina kunskaper. Dessutom är IT en självklar del i samhället och därför också viktigt att få in i skolan.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Det är nästan svårt att svara på eftersom de digitala verktygen numera är en så självklar del i såväl planering som undervisning. Det har blivit lättare för mig att strukturera upp planeringen för både mig själv och eleverna. Under lektionerna är det som lärare lätt att visa aktuella klipp, kolla uppdaterad statistik och följa nyheter. Detta är kanske extra viktigt i so-ämnena men också i andra ämnen. Att alla elever har tillgång till en dator underlättar och datorn är en viktig resurs när det gäller både planering och undervisning. Den i kombination med de digitala tjänster vi använder underlättar också för elever som utav någon anledning behöver vara hemma. Kanske extra tydligt under våren och denna höst.

Hur ser du på våren -20 ur perspektivet ”skolans digitalisering”? Vilka utmaningar/möjligheter gav digitaliseringen under våren?
– I dessa tider har det känts extra skönt att eleverna har haft tillgång till datorer. Eftersom vi under flera år arbetat i Google classroom är både vi och eleverna väl förtrogna med verktyget och det har känts tryggt. En utmaning har varit att planera inför en eventuell skolstängning, men vi övade på Google meet och var extra noggranna med planeringen i classroom.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder.
– Vi jobbar mycket med appar i Google såsom Google classroom och jag tycker det fungerar bra. Där är det lätt att strukturera upp ämnesområden och lägga i både material och uppgifter. När det gäller 3D jobbar vi med Autodesks Fusion360 och eftersom det är kostnadsfritt för studenter samtidigt som det håller hög kvalité känns det som ett verktyg som håller måttet. I 3D har eleverna bland annat fått jobba med byggnader. De har valt hus i närområdet och utgått från ritningar för att sedan rita ”sitt” hus i Fusion. På detta sätt får vi in flera ämnen i 3D-undervisningen och eleverna kan jobba efter sin förmåga. Elever som har kommit långt lägger till mycket detaljer medan elever som är nybörjare gör enklare modeller.