Aicha Yousri

Aicha Yousri

Lilla Ursviks förskola, Forskaren,Västra Brotorp/Kvarnkullen
Sundbyberg

Presentation

Nominerad som en del av Makerpedagogerna, Sundbybergs stads förskolor

Vem är du och vad jobbar du med?
Jag är makerpedagog och förskollärare.

Som förskollärare/lärare ska vi ska leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
Genom min undervisning ger jag barn och kollegor hjälp och stöd i att tänka annorlunda och utanför boxen, mer kreativt så de själva hittar en lösning på ett problem, oavsett ålder eller kunskapsnivå. De yngre barnen kan arbeta med källkritik utifrån att vi lägger en grund i att ifrågasätta vad som är sant/osant, på riktigt eller falskt, för att sedan när de blir äldre implementera mer digital material som greenscreen, stopmotion m.m.

– Anpassningar görs utifrån både pedagogers kunskapsnivå och intresse så även kring barnen. Ett barn med tidigare erfarenheter kring ett visst material får möjlighet att vara med i hela kedjan kring till exempel 3D-printing medan det barn som inte vet får finnas i en miljö där dialog och samtal sker kring ämnet, påvisa vad man kan göra med ex 3D-printade material m.m. Genom att hela tiden ha ett utforskande, nyfiket och inspirerande arbetssätt och förhållningssätt i min roll som makerpedagog möjliggör jag att de barn som finns på våra förskolor, oavsett ålder och kunskap, ges förutsättningar att finnas i och kring ett sammanhang där digitaltitet, estetik och teknik vävs samman till en pedagogisk grogrund.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
Jag som makerpedagog har inspiratörer på de tre förskolor jag har i min enhet. Vi träffas en gång i månaden och har bl.a workshops, utbyte av information och kollegialt lärande. Som makerpedagog har jag även tillgång till ett makerspace i Sundbyberg där jag och övriga makerpedagoger ses en gång i månaden kring utbyte av processer, erfarenheter och kollegialt lärande. Pedagoger kan även komma dit med barngrupper för att utforska miljön, arbeta ämnesinriktat utifrån projekt eller utmanas vidare i det arbete man redan har påbörjat. Vi arbetar utifrån perspektivet ”delakultur” där allt vi gör finns tillgängligt för alla kollegor och makerpedagoger på våra olika forum (instagram,hemsida, teams). Hela enheten har även fokusinriktade APT kopplade till våra filmer som bland annat berör ämnena: analog programmering, digital programmering, källkritik, teknik och mekanik,webbägg/mikroskop.

– Vi arbetar sedan efter principen: högt i tak, låga trösklar och breda väggar… vi prövar oss fram utan krav och med glädje i att dela våra erfarenheter med kollegorna. Staden har även haft gemensamma föreläsningar för samtliga förskolor i Sundbyberg där fokus på digitalitet legat med utgångsläge i ”hög halt av digital kompetens, låg grad av skärm” där vi befäster den digitala kompetensen och förståelsen kring vår samtid och hur vi ska navigera i den värld vi lever i och som barnen växer upp i.

Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
Att vara lyhörd inför kollegors kunskap, förväntningar, rädslor samtidigt som man väcker och ”pushar” deras nyfikenhet. Det ger även ringar på vattnet och resultat i barngrupp. Har under året arbetat med en av mina inspiratörer som arbetar med de allra yngsta barnen (1–3år) kring ett projekt som handlar om källkritik och källkritiskt förhållningssätt.  Ett stort och svårt ämne, men med samtal och en förståelse för varandras kompetens ledde det till ett underbart arbete som pågick under 1 år (slutade sommaren 2023). Barnen utgick från en bok om en krokodil och pedagogen hade hela tiden ett källkritiskt förhållningssätt och språk när hon interagerade med sin barngrupp. De synliggjorde tillsammans vad som är på riktigt, hur man kan nysta fram det i relation till egna erfarenheter och framför allt hur viktigt det är att skapa en relation till ursprungskällan. För de yngsta låg fokuset där… skapa en relation till krokodilen och utgå därifrån. Ett spännande arbete som går att läsa om i ett av våra blogginlägg utifrån delakulturen.