Alexander Hult

Alexander Hult

Makerzone
Sollentuna

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag arbetar som IT-pedagog på MakerZone i Sollentuna. I min roll fokuserar jag på att förnya undervisningen genom att integrera digitala verktyg och multimodala arbetssätt, vilket skapar engagerande och interaktiva lärmiljöer för både lärare och elever. Jag har en bakgrund som lärare inom fritidshem, där jag arbetade mycket med digitalisering som en del i elevernas lärprocesser. Mitt intresse ligger i att använda tekniska lösningar för att främja kreativt lärande och stärka främst elevernas men även lärarnas digitala kompetens.

Som förskollärare/lärare ska vi leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– Jag ser till att differentiera undervisningen genom att använda digitala verktyg som stöd för elever på olika kunskapsnivåer. Exempelvis har jag skapat multimodala projekt i Keynote och filmprojekt för att engagera elever med olika inlärningsstilar. Genom att arbeta med programmering på olika sätt hjälper jag elever att hitta ingångar som passar deras intressen och förmågor.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Jag har under året lett fortbildningar med fokus på fritidshemmet, ett exempel är att jag tillsammans med fritidshemmets lärare utvecklat en prototyp till en app som visualiserar elevernas dagliga aktiviteter, vilket underlättar både organisation och individualisering.
Jag har även utbildat lärare och elever i kommunen kopplat till AI tillsammans med mina kollegor.

Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till?
– Ett exempel på hur jag undervisar är genom att skapa lektioner där alla elever kan delta utifrån sin egen nivå. Jag använder tydliga instruktioner och bildstöd för att underlätta för dem som behöver extra stöd. När jag exempelvis arbetar med filmprojekt eller programmeringsuppgifter ser jag till att anpassa svårighetsgraden så att varje elev kan lyckas. Då lektionerna ofta är kreativa och engagerande upplever jag att de flesta elever finner vägar att ta sig framåt, men om någon behöver ytterligare hjälp har jag alltid en lösning redo för att stötta dem vidare.