Alexandra Selenius
Presentation
Nominerad som en del av Team Maker Tour, Tekniska Museet
Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är museipedagog på Tekniska museet och jobbar primärt med projektet Maker Tour där vi reser ut till skolor i särskilt utsatta områden och undervisar i programmering och innovationstänkande. Jag föreläser även om digitalisering och rollen som samhällsmedborgare i en digital värld. Jag arbetar även med projektet plastslöjd. Förutom satsningar för elever så utbildar mitt Team även lärare och andra pedagoger i programmering, dels inom egna projekt men även i samarbete med exempelvis skolverket.
Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
2-5 år
Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla?
– Engagemang är A och O. Det gäller att skapa ett intresse och få det som kan verka svårtillgängligt att bli mer hanterbart. Vi arbetar med tillgänglighet i flera aspekter dels rent fysiskt genom att köra ut material direkt till skolor men också genom att se till att det finns anpassningar för olika språknivåer och funktionsvariationer. Vi ordnar transporter till museet och anpassar besöken efter klassen. För att något ska vara tillgängligt gäller det också att visa varför något är relevant, vi arbetar mycket med frågan ”varför är det här viktigt?” eller ”hur påverkar det här mig?”.
– Vi vill självklart stå för en rolig, kreativ upplevelse med mycket eget skapande men också varför förankra det i något konkret. Alla elever kommer inte att växa upp och bli programmerare eller ingenjörer men alla kommer att vara samhällsmedborgare i en allt mer digitaliserad värld och behöver kunna orientera sig i den.
Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?
– Under pandemin har en stor del av vår verksamhet digitaliserats och ännu efter att restriktionerna släppt jobbar vi med hybridmodeller. Digitala workshops och föreläsningar öppnar upp för fler deltagare och möjliggör för dessa att anpassa miljön man sitter i. Under sommaren har vi också samarbetat med Hello world/Hello sommar som bedriver helt digitala sommarläger. Med hjälp av Mentimeter + foto och video kunde vi tillsammans skapa framtidens stad och kunde diskutera våra lösningar dels från ett etiskt perspektiv men också ett praktiskt.
Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Förutom att vi på museet kontinuerligt deltar i kurser och föreläsningar så arrangerar vi såväl digitala som platsbundna utbildningar för lärare men också andra vuxna i barnens närhet, vi har exempelvis som lovaktivitet haft ”Mor- och dotter programmering”, efter att barnen deltagit i vår verksamhet under skoltid skapade vi en kurs där föräldrarna fick ta del av en liknande utbildning. Eleverna kunde fördjupa och bygga vidare sina kunskaper men den vuxne fick en chans att ta del av det egna barnets nya kunskaper och insikter, en inblick i barnets förståelsevärld.
Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Vi använder oss av en rad olika verktyg beroende på syfte och målgrupp. För yngre barn så uppskattar jag blockprogrammering i alla former vare sig det är vi scratch eller Legos fantastiska kit. För python som upplever jag att MU är ett lättanvänt intuitivt verktyg.
– Blockprogrammering i kombination med Makey Makey eller Microbit öppnar upp för möjligheter att skapa allt från konst till praktiska uppfinningar. Med Makey MAkey eller Microbit kan vi enkelt göra programmeringen till slöjd eller mekanik.
Dessutom är Internet fullt av färdiga koder och projekt som går att modifiera.
I Legos app finns fantastiska tutorials och lektionsbeskrivningar som är lätta att anpassa, även scratch har en uppsjö videos. På senare tid har vi även arbetat en hel del med analog programmering och då är Kodboken en toppen inspirationskälla!