Andrew Galbraith

Andrew Galbraith

Erik Dahlbergsgymnasiet
Jönköping

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är lärare på teknikprogrammet och förstelärare i AI. Inom förstelärartjänsten arbetar jag för att öka kunskapen om, och dra nytta av, AI på tre nivåer: organisatoriskt, kollegialt och mot elever. Jag arbetar även för att öka samarbetet mellan skolan och näringslivet i min roll som Teknikcollege-ansvarig. Dessutom driver jag Sveriges enda First Robotics Competition-team, ED Robotics, som nyligen vann Rookie All-Star-priset i Albany, New York.

Som förskollärare/lärare ska vi leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning.
– Att leda och inspirera elever innebär, utöver att bygga starka relationer, att väcka nyfikenhet och stötta dem i att bibehålla fokus. Generativ AI är ett kraftfullt verktyg som inte bara skapar engagemang, utan också möjliggör enkel anpassning av undervisningen och flexibilitet i hur material presenteras. Jag drar nytta av dessa möjligheter i min undervisning, och samtidigt som jag uppmuntrar till att experimentera med ny teknik, betonar jag vikten av en balanserad och genomtänkt integration av AI och teknik i klassrummet.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– På Erik Dahlbergsgymnasiet har vi ett stort AI-fokus i vårt utvecklingsarbete, vilket hänger ihop med vår ”Framtidens Skola” strategi. Jag har haft ett ansvar, tillsammans med ledningen och IT-pedagogen, att forma denna utveckling. Detta arbete inkluderar framtagande av AI-riktlinjer i samarbete med övriga kommunala gymnasieskolor. Vi har genomfört studiedagar om AI i undervisningen, med inslag av digitala/AI-verktyg samt arbete kring AI-riktlinjer. Under läsåret har vi hållit regelbundna AI-workshops med AI-verktyg. Dessutom har vi arbetat med att ge allmän AI-inspiration för personal och elever.

 Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till?
– I Futures-projektet ökar vi så kallad Futures Literacy genom inslag av hållbarhet, genus, teknik och kreativt skrivande under läsåret. Därefter utökar vi med kollaborativt skrivande med hjälp av språkmodeller och annan generativ AI. Målet, och resultatet, är ökad Futures Literacy och tro på framtiden. Projektet innebär även utbildning i språkmodeller och en omdefiniering av dessa från ett plagiatverktyg till bland annat ett kreativt verktyg som kommer att vara oerhört viktigt framöver.