Anna Lundh

Foto på Anna Lundh

Anna Lundh

Klöverstugans förskola
Svedala

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag arbetar som förskollärare. Jag har under höstterminen 2022 drivit ett innovationsprojekt som blivit till inspiration för kollegor i och utanför kommunen.

Som förskollärare/lärare ska vi ska leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– För att kunna möta alla barn utifrån deras nivå skapar jag variation i min undervisning där de digitala lärverktygen möjliggör för en bredd i variationen. Digitala upplevelser i kombination med analoga upplevelser ökar barnens nyfikenhet och skapar en inkluderande undervisning där tilliten till den egna förmågan stärks. De digitala lärverktygen blir en tillgång i barns olika sätt att uttrycka sig. Det är viktigt att alla ska få känna en delaktighet och att de lyckas.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– På vår förskola får alla pedagoger ta del av fortbildning i form av litteratur samt föreläsningar och workshops på våra kompetensutvecklingsdagar. Där är pedagoger på förskolan med särskilt ansvar för att inspirera och finnas som stöd i användandet av digitala lärverktyg. Vi har en nyfiken kultur med kollegialt lärande där vi arbetar tillsammans med gemensamma metoder och stödjer varandra i ett tillåtande klimat. På vår förskola agerar vi förebilder för varandra och sprider goda exempel inom enheten genom vår digitala plattform (Unikum) men även utanför enheten på våra sociala kanaler samt på gemensamma kompetensutvecklingsdagar med kommunens alla förskolor. Under projektet har jag även haft möjlighet att inspirera kommunens förstelärare i grundskolan med en teoretisk metod för att använda digitala verktyg på ett medvetet sätt i undervisningen.

Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Jag anser att det är viktigt att vi använder digitala lärverktyg på ett medvetet sätt så att barnen får bli producenter och inte konsumenter. För att på ett medvetet sätt använda digitala lärverktyg i min undervisning använder jag mig av en teoretisk modell (T-PACK). Med denna modell kan jag synliggöra om mitt valda digitala lärverktyg ligger i linje med mina pedagogiska metoder samt läroplanens mål.

– Jag skulle även vilja lyfta AR-tekniken som jag nyligen utmanat mig själv att använda i min undervisning. AR-tekniken bidrar till ett accelererat lärande hos barnen då det ökar deras intresse och motivation. Med AR-teknik kan vi utmana barnens kritiska tänkande och skapa konkreta upplevelser av abstrakta fenomen där fenomenet blir mer greppbart.  Ett exempel är när vi använde AR-teknik för att placera ut globala hållbarhetsmål på olika platser i vår närmiljö. Att föreställa sig att de globala hållbarhetsmålen finns runt omkring oss kan för yngre barn vara svårt att föreställa sig. Med hjälp av AR-tekniken kunde vi göra målen synliga på olika plaster vilket gjorde att barnen på ett konkret sätt kunde se sambandet mellan ett globalt hållbarhetsmål och en plats i vår närmiljö. Utifrån dessa konkreta upplevelser kunde barnen i efterhand själva koppla olika globala hållbarhetsmål till platser vi besökte i vår närmiljö. Utforskandet av de globala hållbarhetsmålen möjliggjorde även för en inkluderande undervisning som utmanade barnens kritiska tänkande då användandet av AR-teknik skapade sociala mötesplatser där ifrågasättande, problemlösning och samarbete fick ta plats.