Arbetslaget för Särskild undervisningsgrupp

foto Arbetslaget för särskild undervisningsgrupp, Björndalens skola Trollhättan, Camilla Karlsson, Catrin Dahlman, Marita Zimmer och Sven Årlen.

Arbetslaget för Särskild undervisningsgrupp, åk 1-6

Björndalsskolan
Trollhättan

Presentation

Från vänster på bilden: Camilla Karlsson, Catrin Dahlman, Marita Zimmer och Sven Årlén

Vilka är ni och vad jobbar ni med?
Se arbetslagets individuella presentationer nedan.

Hur länge har ni jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 5-10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– I Särskild undervisningsgrupp Björndalen går elever med särskilda behov. Deras motivation ökar med hjälp av digitala verktyg. De har egna chromebooks och Ipads. Lusten av att lära förstärks genom bland annat Inläsningstjänst, talsyntes, olika appar, dataprogram och filmer från Digital pedagogik. För att befästa kunskap är digitala verktyg ett bra komplement. På elevernas Ipads finns av oss utvalda pedagogiska appar som tränar inlärning. Apparna är indelade i ämnesmappar för att eleverna lätt ska hitta.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser er lärarroll?
– Det underlättar att ha tillgång till digitala verktyg vid såväl planering som genomförande av lektioner. Vi skapar egna bildstöd genom widgetonline. Dokumentation kring elevernas kunskaper sker också digitalt samt elevernas anpassningar.

Hur ser ni på våren 2020 ur perspektivet ”skolans digitalisering”? Vilka utmaningar/möjligheter gav digitaliseringen under våren?
– Våren gav oss möjligheter att upptäcka och utvecklas ytterligare i för oss nya digitala sammanhang. Genom Google meet kunde vi hålla kontakten och bedriva en viss form av undervisning med elever som på grund av Covid-19 var hemma under en längre period.  Vi bokade en tid genom vårdnadshavaren för ett digitalt möte i Google meet, 1-2 möten i veckan. Under mötet gick läraren igenom nya uppgifter och uppgifter som eleven arbetat med sen föregående möte. Under mötet fanns möjligheter för eleven att få feedback och bli uppdaterad på vad som händer i skolan. Det för att skapa en känsla av delaktighet. Delar av materialet var digitalt men övrigt material lämnades av läraren till hemmet. Vi fick också möjlighet att gratis använda olika slags digitala läromedel tex Gleerups.

Har ni någon favoritwebbtjänst eller app som ni gärna använder.
– Inläsningstjänst ILT som hjälpmedel. Ett ritprogram på datorn: Tinkercad. Ett arbete i teknik som är uppskattat av eleverna (Bygga 3D). I engelskan använder vi appen Minnits, många elever tycket om att använda den och appen ger eleverna ett utökat ordförråd. Digital pedagogik: tillgång till mycket bra filmer fakta och skönlitterärt.

Här presenterar sig medlemmarna i särskild undervisningsgrupp individuellt:
Camilla Karlsson, förskollärare och lärare F-6, arbetat inom yrket sedan 2013, undervisar mestadels inom Matematik och NO
– Genom digitaliseringen får jag som lärare fler möjligheter att erbjuda eleverna en variationsrik och anpassad undervisning. Dels genom utbud av olika undervisningsmaterial som finns tillgängligt via dator och appar men också genom stödfunktioner som ger möjlighet att individanpassa utifrån de olika behov som finns i en elevgrupp.

Catrin Dahlman, förskollärare/lärare, har jobbat i 24 år, 15 år i särskild undervisningsgrupp åk-1-6,  undervisar i SV/SO.
– När jag planerar lektioner tänker jag att det ska vara motiverande, lustfyllt och stödjande.  Jag planerar alltid individuellt för varje elev och utgår ifrån var de befinner sig kunskapsmässigt och vilka anpassningar som varje elev har behov av, då tycker jag att it är ett bra komplement,  Inläsningstjänst: stöd med läsning, Digitalpedagogik: faktafilmer, elevspel, appar, Blue-bot: programmering och eget material som är anpassat för ämnet och elev.

 Marita Zimmer, lärare Svenska, SO
– Jag ansvarar för planering av Svenska, SO. Vi är en liten undervisningsgrupp och personaltät. Jag har under större delen av min yrkesverksamma tid  (32 år) jobbat med barn med särskilda behov.

– För mig innebär mitt jobb ständiga utmaningar att hitta rätt i kontakten med våra elever. De senaste åren efter sökt lärarlegitimation har jag jobbat som lärare. Tidigare har jag varit anställd som fritidspedagog. Vi pedagoger planerar och genomför skoldagen tillsammans. Alla elever har individuell planering som är noga anpassad där de befinner sig i sin kunskapsutveckling. Varje lektion är uppdelad i olika delar där den digitala delen är ett viktigt inslag eftersom variation under lektionen är ett måste. Det kan vara till exempel SO – faktatext med tillhörande frågor och dessutom en faktafilm om t ex landet (Digital pedagogik). SV – Här kan till exempel Skolplus (färdighetsträning) vara ett inslag för att få möjlighet att träna in ett nytt moment med variation.

Sven Årlén, lärare Sv/SO/Eng, 1-7-lärare
– I särskild undervisningsgrupp ansvarar jag främst för Engelska och Idrott och Hälsa. Jag har arbetat i särskild undervisningsgrupp sedan 2013, men har jobbat som lärare sedan 1995. För mig är det betydelsefullt att kunna ge eleverna kunskap om digitala verktyg och hur medierna påverkar oss. Att hantera all information i medierna måste också få plats i undervisningen. Att arbeta digitalt inspirerar och ger eleverna motivation. De digitala verktygen öppnar nya världar för våra barn.