Britt Trude Petersen

Britt Trude Petersen

Amerikanska Gymnasiet
Göteborg

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är en erfaren lärare utbildad i Danmark, som har haft egen språkskola i Italien, jobbat med specialpedagogik på ett dansk skolskepp och varit ansvarig för språkundervisningen i ett stort internationellt företag. Nu undervisar jag i franska och italienska på ett nytt gymnasium i Göteborg.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 2-5 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– IT ger möjligheten att differentiera och variera undervisningen mera, både i klassen och vid hemarbete. Med olika länkar och digitala läromedel kan man individualisera undervisningen så att den passar den enskilda eleven och på så sätt öka lärandet. Det blir också möjligt att göra undervisningen mera levande och interaktiv i det man kan använda många typer av media, även på distans.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Digitala verktyg har gjort det lättare och mindre tidskrävande att planera, återanvända och dela planeringar och erfarenheter. När allt ligger i en plattform blir det lättare att behålla överblicken och aldrig missa något. Det blir mera transparent för eleven och möjligt att se kontinuiteten. Alla resurser finns alltid tillgängliga. Med hjälp av IT kan jag dessutom erbjuda mera intressant undervisning idag, bland annat vid att samarbete med klasser i andra länder.

Hur ser du på våren 2020 ur perspektivet ”skolans digitalisering”? Vilka utmaningar/möjligheter gav digitaliseringen under våren?
– Eftersom vi redan var heldigitaliserade, var det ingen stor omställning för vårt gymnasium, och användningen av digitala verktyg kom verkligen till sin rätt när vi gick över till att undervisa online. Utmaningen blev istället att utveckla våra pedagogiska metoder. I dag erbjuder vi fortfarande eleverna att deltaga i undervisningen på distans, eftersom undervisningen i klassen är online i realtid.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder.
– Vi använder plattformen Canvas, och det är en stor hjälp som lärare att ha allt på ett ställe. Min planering är tydlig för elever och vårdnadshavare, uppgifter går direkt i en översikt för eleverna och rättning sker i SpeedGrader där jag kan lämna feedback multimedialt. Eleverna har alltid tillgång till planeringen, arbetsuppgifter och alla de online resurser jag lägger ut till dem.