Camilla Göransson
Presentation
Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är legitimerad lärare i svenska och engelska årskurs 3-9 och undervisar på högstadiet. Jag arbetar med audiovisuella medel i klassrummet för att mina elever ska lära sig med hjälp av
dramatiserade videolektioner och IKT-baserad undervisning för att eleverna ska befästa sina kunskaper lättare och tycker plötsligt att det tråkiga ämnet är riktigt kul.
Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
5-10 år
På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Det här är en del av framtiden – att jobba digitalt och
våga ta plats. Eleverna tränas i alltmer högre grad att ha dessa färdigheter med sig i vuxenlivet. IKT är en av EU:s nyckelkompetenser som vi som lärare jobba med. Egentligen ligger det i hela läraruppdraget att genom elevernas skolgång ska de kunna och hantera alla EU:s 8 nyckelkompetenser. Som språklärare arbetar jag med sju av åtta kompetenser.
Jag har undervisat elever med dyslexi, adhd, autism och språkstörning. Det är viktigt att ha kunskap om hur du ska lägga upp arbetet för dessa elever för att de ska få så bra förutsättningar som möjligt för att nå kunskapsmålen. Generellt är det viktigt för alla elever oavsett diagnos att vara tydlig med intruktioner. Du måste måste också tänka på ditt
taltempo, intonation, lägga in pauser och variera din röststyrka. Det ställer höga krav på dig som lärare. Om du ska ge intruktioner till elever med kort arbetsminne måste du tänka på att begränsa instruktionerna till högst tre åt gången. Du ska också förstärka instruktionerna skriftligt alternativt
spela in din instruktion med video eller ljud så att eleverna kan gå tillbaka för att repetera.
Det är viktigt att du som lärare konkretiserar och förstärker
innehållet i lektionen på flera olika sätt, t.ex. som jag gör, genom visuella och taktila upplevelser samt att variera aktiviteterna i och utanför lektionen för att bibehålla deras koncentration och motivation för ämnet. De flesta elever som är i behov av särskilt stöd behöver en alternativ kommunikation. Därför skapade jag mitt koncept genom att komplettera min undervisning med dramatiserade videoklipp, inspelade textavsnitt och glosor samt i så stor utsträckning som möjligt jobba digitalt med dessa elever. Det här passar alla elever. Det är väldigt viktigt att du har god samverkan med föräldrarna och kollegor så att de kan stötta arbetet.
Samarbete är a och o för att lyckas med uppdraget som lärare. Det är också viktigt att stärka elevernas självförtroende. Därför är just IKT ett viktigt verktyg att använda sig av för att eleverna ska lyckas bättre inom språk.
Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– Jag arbetar med olika förhållningssätt och
pedagogiska ståndpunkter för att göra språkundervisningen mer intressant för eleverna.Genom att dramatisera mina lektioner för att sedan skapa videolektioner tar eleverna till sig innehållet på ett snabbare och effektivare sätt. Undervisningen fokuserar på måluppfyllelse, det vidgade textbegreppet och att levandegöra språkundervisningen med dramatiserade videoklipp på YouTube. Vidare jobbar eleverna helt med digitala läromedel och plattformar, bloggar och skapar kreativa redovisningar med iPad och Chromebooks.
Jag försöker kombinera olika estetiska uttrycksformer med IKT för att förbättra elevernas språkutveckling.