Camilla Hodel

foto på Camilla Hodel

Camilla Hodel

Ängslättskolan
Malmö

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
SvA- och Speciallärare

Som förskollärare/lärare ska vi ska leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
Malmö stad tillhandahåller många digitala lärresurser till alla kommunens skolor. Jag försöker sprida kunskap om dessa både till kollegor och elever. Jag har mycket god nytta av olika översättningsprogram för mina SvA-elever, dels så de kan få uppläst på sitt språk, fota textsidor för översättning, ILTs läromedelsguider på olika språk(önskar att fler språk fanns tillgängliga där). NE, LexiaProvia, Hej Svenska, Skolplus, NOMP och Bingel är andra exempel.
Vi använder ofta tolktjänster digitalt på länk.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
Vi har en IT-ansvarig som arbetar med certifiering och IT-plan för hela skolan. Alla elever får Chromebooks från år 1, i F-klass har de Ipads.

– Vi har dock från och med detta läsår lyft vikten av att inte glömma det analoga sättet att lära och traditionell läsning och skrivning, då vi fått signaler från forskning att det ena inte får utesluta det andra. (Se bland annat forskningsöversikten i följande rapport https://mau.diva-portal.org/smash/get/diva2:1752440/FULLTEXT02.pdf)

Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
Kooperativt lärande och dessa strukturer bidrar till en differentierad undervisning där alla får känna att de lyckas utifrån sin förmåga.