Charlotta Granath

foto Charlotta Granath

Charlotta Granath

Viktor Rydberg gymnasium
Sundbyberg

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag arbetar som förstelärare i demokrati på Stiftelsen Viktor Rydberg gymnasium och som lärarutbildare vid Södertörns högskola. Jag har arbetat som lärare i 18 år och älskar yrket. Jag är även författare till ett flertal böcker inom demokrati, hållbar utveckling, digital kompetens, beredskapsfrågor och skola/arbetsmarknad. 2022 utsågs jag till Demokratimentor för landets lärare via Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, MUCF. Jag leder ett digitalt utbildningsnätverk och ansvarar för utbildningsträffar för lärare i anslutning till Skolval 2022 till riksdagen. På min skola, VRG Sundbyberg, ansvarar jag för elevrådsarbetet och Skolval.

– Jag samarbetar mycket med lärare runt om i landet. De senaste åren har jag tagit fram flera kostnadsfria utbildningsmaterial och spelat in föreläsningar som stöd för lärare i arbetet med bland annat distansundervisning under pandemin. Jag har även spelat in en utbildningsserie i tre steg kring att bygga upp ett hållbart arbete med medie- och informationskunnighet. Som ansvarig för Skolornas Fredspris leder jag även ett digitalt utbildningsnätverk för lärare runt om i landet i frågor om mänskliga rättigheter.

– Digitaliseringen har bidragit stort till att nå ut och för möjligheten att genomföra en undervisning där mina elever når omvärlden. VRG Sundbyberg är en digital skola och här behöver jag vara kreativ och kombinera olika metoder och arbetssätt för att nå samtliga elever. Den undervisning jag bedriver är både strukturerad och tydlig, samtidigt som jag tar in omvärlden digitalt som analogt. Möten med andra, förintelseöverlevare, politiker, beslutsfattare, att genomföra museibesök etc. är något jag ser som oerhört värdefullt. Jag har ett flertal examinationsformer, elever skapar filmer, gör dokumentärer, genomför rollspel, vi beger oss ut i fält och vi har även mer traditionella former med uppsatser och muntliga/skriftliga förhör. Struktur och även flexibilitet är något som jag ser som viktigt.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
Mer än 10 år

Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla?
– 
Jag kombinerar digitala arbetssätt med genomgångar och diskussioner, vi tar omvärlden in i klassrummet genom både fysiska och digitala möten. Jag har ett aktivt och mycket nära samarbete med skolbibliotekarien om upphovsrätt, sökteknik och källkritisk granskning. I undervisningen skapar eleverna bland annat filmer inom ramen för Historia 2b Kultur, vi skriver manus, lär oss redigera och gör dokumentärer. Elever knyter historia till nutid och framtid. I geografi använder vi digitaliseringens möjligheter för att samla in fakta om olika platser med exempelvis satellitbilder, Google earth, statistik etc. Under lektionerna får eleverna möjlighet att lära på olika sätt genom att skapa, lyssna på poddar, diskutera, reflektera, analysera porträtt, bilder och satellitbilder. Elevernas digitala kompetens utvecklas genom att eleverna kombinerar olika källor och att de kritiskt granskar information för att få fram resultat.

Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?
– Jag arbetar på en digital skola och var på många sätt förberedd för digitala arbetssätt och att möta mina elever digitalt. Vi hade genomgångar, jag spelade in föreläsningar och arbetsuppgifter, detta för att mina elever skulle kunna gå tillbaka och lyssna på genomgångar igen. Samtidigt fick jag nu hitta strategier för att eleverna skulle vara aktiva och att ingen elev hamnade efter. Jag skapade rollkort och skapade mindre arbetsgrupper bland eleverna. Strategier och metoder som jag har tagit med mig även nu efteråt. På lärarutbildningen gick vi över till distansundervisning direkt och under 2 års tid träffade jag inte mina studenter fysiskt. Studenterna fick till och med genomföra sin praktik på distans och jag hade många möten med mina studenter kring att lägga upp digitala lektioner. På gymnasiet hann jag träffa mina elever och skolan valde att ha några klasser i skolan i taget.

– Jag såg ett enormt behov av vi lärare runt om i landet behövde stötta varandra under pandemin. Jag skapade därför en kostnadsfri utbildningsserie om distansundervisning tillsammans med läraren Emelie Hahn. Jag och Emelie arbetar i olika årskurser, Emelie i grundskolan och jag på gymnasiet. Vi träffade lärare digitalt och utbytte erfarenheter.

– Under pandemin ställde många museer om sina verksamheter och började erbjuda digitala visningar. Detta har jag stor nytta av idag, vi besöker platser runt om i världen digitalt. Jag tog även fram ett utbildningspaket för teoretisk prao för högstadiet eftersom eleverna inte kom ut på arbetsplatser samtidigt som prao är lagstadgat. Detta material finns nu på Skolverkets SYV-spindeln. Jag har tagit med mig massor från pandemin. Nya arbetssätt, att spela in genomgångar, digitala studiebesök och inställningen att inte ställa in utan att istället ställa om.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Jag är förstelärare och är med i den pedagogiska ledningsgruppen. Min skolledning har avsett tid på personalmöten för att vi inom personalen ska få möjlighet att diskutera och utvecklas digitalt. Jag har spelat in filmer som både används på skolan som nationellt, om distansundervisning och hur vi kan använda digitaliseringens möjligheter på lektionerna för att stärka elevernas lärande. Några i personalen har tid i sina tjänster för att stötta kollegor digitalt, med exempelvis lärplattformar. Det råder en kultur där ”sharing is caring” är mottot. Vi delar med oss till varandra och vi har goda förutsättningar tidsmässigt för detta, samt uppmuntras till att hjälpa varandra så att vi alla blir bättre.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Jag använder Canvas och Classroomscreen dagligen. Sedan arbetar jag gärna med poddar, P3 historia exempelvis och jag arbetar mycket med Google earth, där vi tar oss till olika platser. Jag använder Screencastify för att spela in filmer och genomgångar för mina elever. Jag använder digitala verktyg och webbtjänster kontinuerligt för att erbjuda en variationsrik undervisning där elever får möjlighet att lära på olika sätt. Jag upptäcker ständigt att museer utvecklar sina digitala studiebesök och hittar digitala format för sina utställningar och detta är något jag använder mycket i undervisningen, digitala museibesök!