David Olanders

Foto David Olanders

David Olanders

Tyresö gymnasium
Tyresö

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är lärare i svenska som andraspråk och engelska på introduktionsprogrammet på Tyresö Gymnasium. Där är jag även förstelärare inom Digitala verktyg i klassrummet. För övrigt bor jag i Tyresö med min fru och två barn.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
Mer än 10 år

Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla
– Likvärdig och tillgänglig utbildning är mycket viktig för mig, särskilt med tanke på de utmaningar eleverna på introduktionsprogrammet möter. För att möta deras behov jobbar jag med både bildstöd, talsyntes, digital läslinjal och läsläge vid digital läsning. Våra elever har chromebooks och det finns både inbyggda funktioner och tillägg som är gynnsamma för alla elever.

– Jag tror på att de digitala verktygen och hjälpmedlen ska vara intuitiva och endast användas när de känns meningsfulla för att lösa uppgiften i fråga. Därför är det bra att inte använda för många olika verktyg, utan återanvända samma flera gånger så att miljön blir trygg och lättigenkännlig.

Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?
– Först och främst blev det en hastig omställning till fjärrundervisning med utbildning och support till både elever och personal. Sedan innebar pandemin ett mer eller mindre ofrivilligt tekniksprång framförallt vad gäller lärares kompetens. Jag själv jobbade redan mycket med digitala verktyg så det blev inte så mycket nytt jag tar med mig, utom några detaljer som fungerade mycket bra eller mycket dåligt online. Mina två främsta medtag är att omställningen i kort perspektiv gick över förväntan, men att den negativa påverkan på elevernas lärande i ett längre perspektiv påverkades mer (negativt) än jag hade förväntat mig.

– Det jag framförallt kommer att ta med mig är att behovet att ge tydliga instruktioner och planeringar är oerhört mycket större när man arbetar online och inte kan ge individuell handledning på samma sätt. Detta har jag försökt ta med mig för att det underlättar även i IRL-undervisning.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi har både workshops, support och en webbsida med tips till personalen, men vi försöker också att introducera digital kompetens och verktyg genom ”learning by doing” där vi under gemensamma skolaktiviteter använder sådant vi tror undervisningen har nytta av och då får lärare och elever att prova verktyget i skarpt läge direkt.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Min favoritresurs är Widgit Online som erbjuder (automatgenererat) bildstöd. Jag har bland annat använt det när jag har sjungit svenska låtar med mina sva-elever.