Ekram Khalaf Gadban

Foto Ekram Khalaf Gadban

Ekram Khalaf Gadban

Arbetslag Flexi, Vuxenutbildningen
Södertälje

Presentation

Nominerad som en del av arbetslag Flexi, vuxenutbildningen Södertälje kommun.

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är en lärare som undervisar på SFI och tillhör Flexi-arbetslag. Jag har arbetat som lärare i 14 år.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
Mer än 10 år

Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla?
– Min utgångspunkt i undervisningen är att hitta en balans eller broar mellan det gamla och det nya. År 2010 väcktes mitt intresse för digitaliseringen då jag började kommunicera med eleverna genom lärplattform, använda Google doc, som gemensamt skrivuppgift, skapa Google classroom,  filma lektioner och ha skype-lektioner för distanselever. Det märktes direkt att eleverna blev intresserade att hitta nya kanaler att vidga sina kontakter och öka sina kunskaper. Mest påtagligt var kvinnornas stora intressen för att lära sig den nya tekniken, vilket jag brinner för. Kvinnorna var jättestolta över sin utveckling, så de visade redovisningsfilmerna för sina män.

–Nu arbetar jag på helt annat sätt än hur det var för 12 år sedan. Tillgängligheten för digitala verktyg har ökat nu, viket underlättar för lärande. I min undervisning lägger jag fokus på att inkludera alla elever i undervisningen genom att anpassa undervisningen efter elevernas behov och nivå. Dessutom utgår jag från elevernas olikheter och ser dem som tillgångar och inte som hinder. Jag stimulerar och inspirerar eleverna genom att ändra lärmiljön t.ex. grupp – eller enskild uppgift, Breakout rooms eller grupprum ….. etc. Jag erbjuder de ovana datoranvändarna stöd och hjälp utanför lektionstid. Med hjälp av delningsfunktion i Teams kan eleven se tydligt hur saker och ting används. Eleverna hittar filar antingen i Teams eller i Lunis för att träna mer.

–Flexibiliteten är en viktig del av min undervisning då eleverna erbjuds undervisning eller stöd efter sina tider och situationer. Eleverna, som av olika skäl inte kan vara på lektioner, missar inget tack vare den klickbara länken får de se genomgången. Elevernas muntliga produktion spelas in och länken skickas sedan till de berörda för att kunna reflektera och förbättra sitt språk.

– Sist men absolut inte minst vill jag poängtera att digitaliseringen har utvecklat den formativa bedömningen eftersom eleverna får snabb feedback. Dessutom har det blivit lättare att upptäcka elevens behov för sin inlärning.

Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?
– Det blev en stor omställning under coronapandemin. I ställer för att vara en del av den fysiska undervisningsmiljö blev digitaliseringen vårt nya undervisningssätt på heltid. Detta krävde att hitta nya metoder genom att öka sina kunskaper. Det som fascinerade mig mest var hur snabbt eleverna kunde lära sig att vara med och arbeta aktivt. Jag kan säga att pandemin har öppnat nya dörrar för lärandet. Genom digitala undervisningen fick eleven kontinuitet för sin språkutveckling. Under pandemin kämpade både läraren och eleven för att vänja sig vid det nya arbetssätt. I dag kan jag säga att vi har lyckats med digitaliseringen eftersom våra elever ökar hela tiden.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Digitaliseringen har förkortat avståndet mellan lärarna, så det blev lättare att nå varandra och säga vad man tycker. Digitaliseringen ger oss en trygghet att påverka, utveckla och lära sig. På Flexi  jobbar vi som ett komplett team, så lärarna kompletterar varandra på ett rikt sätt. När jag började på Flexi kunde jag inte många saker men med hjälp av mina kollegor gick det fort att lära sig och vara en som kan utveckla. Lärarna utbyter idéer för att ge eleven goda möjligheter till utveckling. Vårt arbetssätt ökar auskultation på varandra på ett naturligt och effektivt sätt.

– Jag tycker mycket om bedömningsdagar för nationella prov då all personal från alla arbetslag sitter och bedömer elevernas NP. Detta sätt ger oss ett ökat kollegialt lärande. Jag har absolut inga problem att fråga lärare från ett annat arbetslag om hjälp. Det har också hänt att några lärare från ett annat arbetslag frågat mig om vissa saker.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– ILT, YouTube, Lunis, SFI-podden, Teams, Googledrive, UR, Kahoot … I Lunis har jag skapat olika flikar t.ex. skriva, tala, bokläsning.., som eleven kan ha nytta av för att träna mer på språket. Jag delar Google dokument för att skriva gemensamt på lektionen. Vi använder flitigt ILT för att utveckla elevens läshastighet, uttal och läsförståelse.