Ellinor Hallerström

Foto Ellinor Hallerström

Ellinor Hallerström

Vattentornets förskola
Södertälje

Presentation

Nominerad som en del av IKT-nätverket Förskolan i Södertälje kommun.

Vem är du och vad jobbar du med?
– Förskollärare med speciellt IKT uppdrag.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
Mer än 10 år

Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla?
– Digitala verktyg ger oss möjligheten till att utforska lite mer och lite närmare. Vi kan uppleva ställen och platser utan att behöva tas oss utanför vår förskola genom projicering på vägg eller gardiner. Vi börjar smått för att bygga starka grunder i användandet av digitala verktyg. Dagens barn är till exempel väldigt vana vid lärplattor och det är vår uppgift i förskolan att visa på vilka möjligheter det finns med en lärplatta, som häromdagen när vi var på promenad och hittade en larv som barnen blev nyfikna på. De tog kort på den och via Google kunde vi sedan identifiera den.

Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?
– Samverkan med hemmet har under pandemin skett mer digitalt än analogt. Den digitala kommunikation önskar jag fortsätter, då tid att samtala inte alltid finns vid lämning och hämtning.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi har en representant som ingår i de centrala nätverken och i mitt område har sedan varje förskola en representant som medverkar på våra nätverk där vi workshopar, delar tankar, idéer och delar information. Varje representant agerar som en förebild på sin förskola och ansvarar för att informera kollegor.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Polyglutt har vart en stor hjälp för alla barn då vi kan läsa tillsammans, på egen hand och på olika språk. Vi ges möjligheten till att söka fakta i böcker, läsa sagor och även projicera sagorna på väggen så vi kan kliva in i sagan och leka sagan. Vi har även börjat lite smått att använda Bookcreator för att redan från start, bygga upp en bok kring barnet och deras tid på förskolan.