Emma Forsberg
Presentation
Nominerad tillsammans med Anna-Karin Gustrin och Greger Ravik
Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är lärare i matematik, NO och teknik åk 7-9 på Helenelundsskolan i Sollentuna.
Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
Mer än 10 år
Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla
– En stor fördel med att arbeta med digitala verktyg är att det underlättar när jag vill att eleverna ska arbeta med olika saker eller på olika nivå. Det finns också många alternativ för att arbeta multimodalt. Digitala verktyg är en naturlig del av våra elevers vardag och då blir extra viktigt att de kan använda de verktyg som vi vill att de ska använda.
Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?
– Något som blev väldigt påtagligt under pandemin var att trots att vi arbetat länge med digitala verktyg som t ex Google Classroom så behövde vi bli ännu bättre på struktur och tydlighet mot eleverna. Våra elever på högstadiet har fått vara med och göra en policy så att alla lärare lägger ut information, uppgifter, döper classroom m.m på samma sätt.
Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Digigruppen (jag, två kollegor och en biträdande rektor) ses varje vecka för att bl a utforma fortbildning utifrån våra kollegors behov eller behov som vi ser. Vi har ett ständigt elevperspektiv och fortbildningen har handlat om alltifrån hur appar fungerar, användning av digitala verktyg med eleverna, diskussioner kring upphovsrätt och källkritik m.m. Våra kollegor kan också boka tid med oss för att få hjälp. Det har varit mycket uppskattat.
Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Min favoritapp och webbtjänst är sedan länge PhET Interactive Simulations. Jag använder den både för att få mer elevinteraktiva genomgångar och för att göra laborationer. När jag t ex går igenom begreppen ström och spänning får eleverna vara med och undersöka vad som händer i en krets när man seriekopplar eller parallellkopplar batterier.