Anna-Karin Gustrin

foto Anna-Karin Gustrin

Anna-Karin Gustrin

Helenelundsskolan
Sollentuna

Presentation

Nominerad tillammans med Emma Forsberg och Greger Ravik

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är utbildad lärare mot de tidigare åren i grundskolan. Just nu arbetar jag i en årskurs 2 där jag undervisar i alla ämnen förutom musik, idrott och slöjd. Utöver det har jag även ett uppdrag som digistödjare som innebär att jag, förutom att finnas tillgänglig för kollegor i form av stöd kring IKT-frågor i det pedagogiska arbetet, även leder digifortbildningar på skolan.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
5-10 år

Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla?
– Digitala verktyg är en naturlig del av mina elevers vardag där de får lära sig att hantera och använda dem. Dessutom får eleverna också möta viktiga frågor som exempelvis barns utsatthet på nätet och källkritik.

– Jag försöker att anpassa mycket av min undervisning på gruppnivå för att på så sätt nå så många elever som möjligt. Detta genom exempelvis en tydlig struktur, varierad undervisning, öppna uppgifter där eleverna kan utmanas på olika nivåer samt användning av olika hjälpmedel och stödstrukturer såsom bildstöd, inlästa texter, talsyntes, dikteringsprogram och time-timer.

Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?
– Coronapandemin gjorde att jag blev tvingad till att hitta digitala lösningar där det vi arbetade med i skolan även på ett lätt och översiktligt sätt skulle finnas tillgängligt att arbeta med hemifrån för de elever som var frånvarande.

– En annan sak var att genomföra utvecklingssamtal eller möten med kollegor via Meet. Att arbeta mycket via Showbie samt att erbjuda digitala utvecklingssamtal är de sakerna jag tar med mig och som jag kommer fortsätta med.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– På skolan ingår jag i en digigrupp vars ansvarsområde är att just att få med hela kollegiet på den digitala resan. Gruppen består av tre lärare, en från varje stadie, och en biträdande rektor. Vi i gruppen ses en gång i veckan där vi utformar fortbildning utifrån de behov som finns på skolan eller som vi som grupp tar upp – och alltid med ett ständigt elevperspektiv. Innehållet kan exempelvis vara allt ifrån grunder i hur iPaden funkar, vår skolplattform, Google miljön, Apple’s egna appar, verktyg och appar för elevstöd, diskussioner om upphovsrätt och källkritik med mera. Fortbildningstillfällena är ofta upplagda i form av workshops där vi i digigruppen finns med som stöd och inspiration.

– Vi är även väldigt noga med att fånga upp nyanställd personal på skolan för att dessa ska känna sig säkra på att använda digitala verktyg i sin egen undervisning tillsammans med sina elever.

– I olika utvärderingar som gjorts bland personalen kan vi se att den allmänna digitala kunskapsnivån har höjts och att de olika fortbildningstillfällen vi hållit i varit ett uppskattat inslag bland våra kollegor.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Svår fråga då jag känner att jag inte enbart kan säga just en favorit – att eleverna har tillgång till en varsin iPad gör att det finns så många olika möjligheter. Till exempel arbetar jag mycket med att skapa mallar i Keynote, Pages eller Numbers som jag sedan delar med eleverna som gör det möjligt för dem att både tillgodogöra sig innehållet samt att visa sina kunskaper på olika sätt. Det kan exempelvis röra sig om röstinspelning, skriven text eller rörlig video, både från mitt håll men även från eleverna.

– En annan stor favorit är Showbie där jag kan dela och samla in mina elevers skolarbete samt även ge formativ respons på det de har arbetat med. Jag kan t.ex. dela en bild eller ett PDF-dokument som eleverna sedan kan arbeta med genom att t.ex. lägga till skriven text, röstanteckning och/eller genom att skriva/rita direkt med sitt finger eller en iPad-penna. Ytterligare ett stort plus är att det är möjligt att bjuda in elevernas vårdnadshavare så att de får mer inblick i sina barns lärande.