Greger Ravik

Foto Greger Ravik

Greger Ravik

Helenelundsskolan
Sollentuna

Presentation

Nominerad tillammans med Anna-Karin Gustrin och Emma Forsberg

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är lärare i SO-ämnen för årskurs 4-6. För närvarande undervisar jag fyra femmor i SO och har en del av min tjänst som ”digistödjare” tillsammans med två kollegor från andra stadier.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
Mer än 10 år

Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla
– För mig och mina elever är digitala verktyg en självklarhet i det dagliga arbetet. Vi använder våra iPads i allt vi gör och detta främjar likvärdigheten och tillgängligheten för eleverna. I mitt arbete som SO-lärare är jag noga med att alla elever (och föräldrar) redan i inledningen av ett arbetsområde kan ta del av såväl planering, material, arbetsuppgifter och instuderingshjälp digitalt. Jag skapar bildstödsdokument och läser in så mycket som jag hinner och kan av materialet för de som önskar lyssna på innehållet. Jag försöker använda mig av olika appar och webbresurser i arbetet så undervisningen blir varierande och rolig. Jag driver varje år arbetet med att ge eleverna en grundläggande utbildning i källkritik, upphovsrätt och nätetik.

Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?
– Arbetssituationen under coronapandemin ledde framförallt till att jag blev mer säker på hur jag ska genomför en digital undervisning via i detta fall Google Meet. Vikten av tillgängliggörandet av material med mera ledde till att jag har blivit mer tydlig i min kommunikation med elever. Jag skulle också säga att coronapandemin har lett till att det nu är ett självklart alternativ att som förälder delta i sitt barns utvecklingssamtal via länk även om många gärna väljer det traditionella sättet.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi på Helenelundsskolan har ett aktivt kontinuerligt arbete för att stärka hela kollegiets digitala kompetens. Till att börja med har alla lärare tillgång till både en personlig iPad och dator. På skolan har vi skapat en “Digigrupp” där jag representerar 4-6. I gruppen ingår också Anna-Karin Gustrin som representerar F-3 och Emma Forsberg som representerar 7-9. Vi tror att det faktum att vi kommer från olika stadier ger våra kollegor en lägre tröskel för att komma och söka upp oss med frågor runt det digitala. Vår digigrupp ses varje vecka och utformar en fortbildning utifrån de önskemål som kollegorna har eller utefter de behov som vi kan se finns i kollegiet. Varje termin lägger vi extra tid på nyanställd personal så att de snabbare närmar sig de övriga i kompetens runt det digitala. Vår fortbildning har till exempel handlat om Googlemiljön, grunder iPad, Appleappar, verktyg och appar för elevstöd, filmskapande med elever, diskussioner om upphovsrätt och källlkritik och mycket mer. Vi har ett ständigt elevperspektiv i allt vi gör i gruppen. I personalutvärderingar ser vi att den generella kunskapsnivån inom det digitala ständigt höjs och att digigruppens fortbildningstillfällen är ett uppskattat inslag på skolan.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Jag använder mig mycket av den webbaserade bildredigeringsverktyget Pixlr editor för att skapa bilder som jag använder mig av i den ordinarie undervisningen i till exempel presentationer och dokument. Jag använder även dessa bilder till att skapa intressanta bildstöd till begreppslistor och liknande. Det jag gör i Pixlr är att jag skapar collage, retuscherar, manipulerar och på annat sätt förändrar mina bilder så att de passar mitt ändamål.