Gunilla Hagström och Kajsa Håkansson

Foto Gunilla Hagströmoch Kajsa Håkansson

Gunilla Hagström och Kajsa Håkansson

Humlegårdens förskola
Helsingborg

Presentation

Vilka är ni och vad jobbar ni med?
– Vi är två förskollärare som arbetat inom förskolan i över 20 år. Vi arbetar tillsammans på Humlegårdens förskola med barn med olika utmaningar integrerat med hörande barn. Utmaningarna är i huvudsak i form av hörselnedsättning men även andra funktionsnedsättningar. Vår ambition är att alla barn ska oavsett vilka utmaningar de har, kunna delta i allt som förskolan har att erbjuda. Vi strävar hela tiden efter att lyssna in och ta tillvara på barns röster för att de ska kunna sätta spår och göra skillnad.

Hur länge har ni jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
5-10 år

Berätta hur ni arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla?
– Vi introducerar olika digitala verktyg i barnens lärmiljö på ett lekfullt sätt i lagom takt och utifrån varje barns förutsättningar. I våra olika projekt vill vi att det alltid ska finnas ett digitalt verktyg med. Det kan vara ett webbägg, lärplatta, blue-bot eller olika inspelningar med hjälp av Röstmemo eller Garageband med mera. Våra tankar är att utgå från någon av de fyra aspekterna av digital kompetens.

Hur har coronapandemin påverkat ert arbete/er undervisning med digitala verktyg? Har ni upptäckt något nytt under pandemin som ni kommer att fortsätta med?
– Det vi tar med oss att fortsätta med är att använda oss av Teams eller Google-meet när vi ska ha olika möten/handledningar med olika expertiser. Detta ser vi som en tidsbesparing, tid som vi kan lägga på barnen istället.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Det anordnas olika workshops för alla kollegor att delta i. Vi har en IKT-ansvarig i området. Hens uppgifter är bland annat att leda workshop, inspirera till arbetet med olika digitala verktyg på förskolorna samt säkra upp att alla olika verktyg är uppdaterade. Vi har även möjlighet att få hjälp genom ett pedagogiskt center i kommunen där det finns expertiser som bland annat mediepedagog och pedagogisk utvecklare.

Har ni någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som ni gärna använder. Berätta vilken och varför ni använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
–Vi använder oss av webbtjänsten Widget online där man kan skriva ut bildstöd med både tecknade bilder eller foto kopplat till både ord och tecken. Vi använder dessa i vår lärmiljö till exempel på toaletten i vilken ordning man tvättar händer eller går på toaletten, för att göra barnen självständiga. Vi använder dem i vårt dagsschema för att barnen ska få inflytande över sin dag på förskolan. Vi sätter upp bilder på vad som ska hända under dagen. Dessa bilder sitter uppe så att barnen kan gå tillbaka och titta på vad som hänt och vad som ska hända.

– I vårt projekt med hiss- bussröster så har vi bland annat använt oss av appen Garageband. I den appen fick de möjlighet att tillsammans med sina kamrater spela in sina röster och därigenom få utlopp för sin kreativa förmåga i relation med andra och i mötet med de digitala skapandet. Ett konkret exempel är att det finns en funktion i appen där man kan förvränga sin röst, det har varit särskilt viktigt för oss då vi har barn med språkstörning som på detta sätt kan på en jämlik nivå kunnat jämföra sina röster utan att känna sig exkluderad. Vi har även använt oss av appen röstmemo på telefonen där barnen kunnat spela in korta berättelser som vi sedan skapade Qr-koder av. Dessa koder kunde barnen sedan lyssna av med hjälp av telefon eller lärplatta.

– Vi använder oss av Blue-bot då vi ser att barnen visat ett stort intresse för programmering. Vi gör det på ett lustfullt sätt där barnen lär sig att leka in olika algoritmer och kommandon. Vi har även använt oss av den för att skapa egna sagor ex hur rödluvan kan ta sig till mormors hus utan att vargen tar henne.

Foto: Gunilla Hagström t v och Kajsa Håkansson t h.