Dennis Borg

Foto på Dennis Borg

Dennis Borg

Fredsborgskolan
Österåker

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– Dennis Borg, är 37 år och arbetar som högstadielärare och ikt-pedagog.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 5–10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Elevernas lärande kan stärkas med stöd av IT som ett komplement i undervisningen. Det är något som eleverna förstår och använder på fritiden. Om eleven kan förstå vikten av och se användandet av det även i skolan blir deras dator/mobiltelefon/surfplatta ett verktyg för lärande. Elevernas lärande och motivation ökar. IT blir även ett stöd för den enskilda eleven, där deras produktion kan bli utifrån eleven själv. Genom att eleven får prova på olika lösningar är det oftast lättare för eleven att ta till sig kunskap och arbeta med det hen kanske inte tycker är det roligaste momentet i inlärningen.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Självklart påverkar det mig i min roll som lärare. Jag försöker få in inslag av IT i så många moment som möjligt för att underlätta kunskapandet och elevernas progression i ämnet/ämnena jag undervisar eleven i. Utgångspunkten är vad vi ska göra under lektionen, hur och varför. Utifrån det väljer jag olika typer av lösningar där eleverna får använda sig av IT för att lära och kunskapa.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Att genom den pandemi vi har levt i och lever i har skolan tagit stora steg ur ett digitalt perspektiv. Möten med vårdnadshavare går fortare att boka och genomföra. Överlag har alla på skolan tänkt och tagit till sig digitala lösningar för att underlätta för elever i klassrummet och på distans.

– Jag själv har upptäckt att jag spelar in mycket mer av mina instruktioner än tidigare. Att eleverna får tillgång till information från mig i olika former i större utsträckning. Men även att vi som lärare behöver vara flexibla i hur elever inhämtar och tar till sig kunskap.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Att vi arbetar utifrån frågorna varför, vad och hur. Varför vi behöver/ska använda en tjänst, vad vi ska ha tjänsten till och hur vi ska arbeta med tjänsten. Om man ser vinsten med den digitala resan är man mer motiverad till att ta till och använda sig av resurserna skolan har. Då ser man förhoppningsvis det inte som ett hinder utan som något som underlättar.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– Ett favoritverktyg är när eleverna får chansen att redovisa sina kunskaper utifrån elevens kreativitet. Ett exempel på detta är att eleverna får göra poddavsnitt enskilt eller i grupp. Med för- och efterarbete. Huvudfokus för mig blir på det eleven eller eleverna har spelat in, deras resonemang och förklaringar. För eleven blir det en del av produkten där eleven behöver tänka på innehållet, målgrupp, hur jag/gruppen ska lägga upp arbetet och även delar som intro, outro, bakgrundsmusik och så vidare. Ofta vill även eleverna dela med sig av det eleven/gruppen har producerat med resten av klassen/gruppen.