Emelie Dahlman
Presentation
Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är lärare och undervisar i svenska, matematik, geografi, historia, religion och samhällskunskap. Jag har tidigare arbetat i förskoleklass och åk 1–4. Det här läsåret arbetar jag i årskurs 5.
Som förskollärare/lärare ska vi ska leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– Våra elever använder iPads (F-3) och Chromebooks (åk 4–5). Widgit Online, Polylino, Binogi och NE är de digitala lärresurser som jag använder mig mest av.
– Bildstöd har blivit en naturlig del för mina elever. På skolan använder vi Widgit som ett led i att skapa en tillgänglig lärmiljö för alla. Jag använder dagligen Widigt Online i min undervisning. I Polylino skapar jag tematiska bokhyllor utifrån aktuella arbetsområden och dessa delar jag med mina elever. De läser antingen själva eller lyssnar på texterna. Vi använder Binogis filmer i undervisningen. Många av mina elever lär sig bra genom att se på film. Ett stort plus med Binogis filmer är att man kan byta språk vilket har varit till stor hjälp för mina nyanlända elever. På NE.se får eleverna hjälp av Läshjälpen. De lär sig att anpassa textsnitt, storlek, bakgrundsfärg och mycket mer. Även på NE kan de översätta texterna till sina modersmål.
Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Personalen på skolan har workshops tillsammans för att lära om de digitala lärresurser vi har tillgång till och vi diskuterar det på våra arbetslagsmöten.
Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Var inte rädd för att använda digitala lärresurser och låt eleverna pröva sig fram, de kommer på användningsområden genom sitt utforskande. Det blir ett tillsammansarbete där man utforskar digitala lärresurser och på så vis blir det en naturlig del av undervisningen.