Emmy Persson och Anna Persson

foto Anna Persson och Emmy Persson

Emmy Persson och Anna Persson

Tulpangårdens förskola
Lomma

Presentation

Foto: Emmy Persson, t v, Anna Persson t h.

Vilka är ni och vad jobbar ni med?
– Vi är båda förskollärare som brinner för barns utveckling och lärande. Vi har stort engagemang kring att utveckla den digitala verksamheten och att se de digitala verktygens möjligheter ur barnens perspektiv. Lärplatta, projektor och Blue-bot är något som alltid finns tillgängligt i vår miljö. Vi strävar efter att det inte ska vara en “happening” när vi använder oss av det digitala utan vårt mål är att det ska vara en lika naturlig del av miljön som pennor och pärlor är.

Hur länge har ni jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 5-10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Barn är olika individer, precis som vi, som lär på olika sätt. Som Reggio Emilias grundare Loris Malaguzzi så klokt uttryckte det om ”de hundra språken” – barns olika uttryckssätt och vikten av att de får använda dessa. Barn ska få möjlighet att uttrycka sig både digitalt och med andra uttrycksformer och vi vuxna i förskolan finns där för att hjälpa dem genom att dels öka den digitala tillgängligheten och samtidigt utmana dem vidare i sitt lärande. Att digitalisering har tydliggjorts i förskolans läroplan har gjort att alla barns rätt att utveckla en digital kompetens har förtydligats.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser er lärarroll?
– Digitala verktyg underlättar både vårt arbete med dokumentation och vårt planeringsarbete enormt. Vi har möjlighet att dela dokument och utbyta tankar, ideér och inspiration med kollegor. Vi har alltid tillgång till musik, forskning, webbsidor, appar med mera, som gör att vi kan kombinera den digitala och den analoga världen i vår undervisning. Vi kan följa barnens lärprocesser mer i detalj, det blir en tydlig struktur och barnen har verktyg att själva dokumentera. På så sätt blir barnen delaktiga och kan påverka mer i sitt egna lärande.

Hur ser ni på våren 2020 ur perspektivet ”skolans digitalisering”? Vilka utmaningar/möjligheter gav digitaliseringen under våren?
– I början av våren hade vi ett samarbete tillsammans med vårt lokala bibliotek kring boken om Hugo krokodil. Det var meningen att vi skulle hälsa på tillsammans med barngruppen men på grund av Covid-19 blev allt sådant inställt. Här hjälpte de digitala verktygen oss verkligen att kunna fortsätta arbeta med vårt projekt. Vi använde oss av Google Meet och hade samtal med krokodilen Hugo med hjälp av en projektor och en chromebook. Barnen kunde ställa frågor och interagera med Hugo utan att behöva lämna vår avdelning.

Har ni någon favoritwebbtjänst eller app som ni gärna använder.
Vi har använt oss mycket av Imovie där barnen själva har fått skapa film och redigera filmen genom att klippa ihop. Appen i sig är enkel att använda och när vi pedagoger använder den i ett pedagogiskt syfte blir den ett komplement i barnens egna utforskande och lärande. Med hjälp av appen och barnens filmer kom vi in på ämnen som rör värdegrund och källkritik, något som vi brinner särskilt för.