Eva Zetterlund
Presentation
Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är förskollärare i botten och har sedan läst specialpedagogik. På Höghammargymnasiet har jag jobbat sedan 1996 och har just nu delat ansvar med en kollega för nio elever på individuella programmet i anpassad gymnasieskola.
Som förskollärare/lärare ska vi ska leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– Jag undervisar elever på tidig utvecklingsnivå och då behöver vi ta till alla verktyg vi har. Två elever har ögonstyrd dator för sin kommunikation. Vi använder även Widgit GO-appen för en annan elev. Vi använder även pratknappar för att stödja kommunikationen. Det behövs både låg- och högteknologiska verktyg, från föremål och bilder till tecken och digitala skärmar.
Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi träffas och inspirerar varandra, det är värdefullt att se hur andra använder plattor, datorer och andra hjälpmedel. Den här terminen har vi inte hunnit träffas så än, det är en hel del tid som går åt att få i gång de delvis nya grupperna på hösten. Men vi planerar att göra detta crika en gång per månad.
Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Vid vår samling använder vi de verktyg jag räknat upp, vi jobbar även mycket med begreppsbildning och då använder vi konkreta föremål för att förstå texter. Vi behöver även använda känseln extra för de elever som inte har full syn eller mycket nedsatt.