Fredrik Norman

Foto Fredrik Norman

Fredrik Norman

Bessemerskolan
Sandviken

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
–Jag heter Fredrik ”Feke” Norman. Gymnasielärare, förstelärare samt kvalitetssamordnare. Utbildad som lärare vid Högskolan i Gävle och Uppsala universitet samt MEXT-stipendiat vid Tokyo Gakugei University 東京学芸大学. Sedan 2015 driver jag bloggen och vloggen Didaktiska laboratoriet om skolforskning, kvalitet, digitalisering och undervisningsmetodik.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
5-10 år

Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla?
– Eleverna använder sig av responsiva läromedel och verktyg: talsynteser, flipkort, screencasts, videoinspelningar, kamratrespons, säkra provplattformar. Jag har skapat en digitala lärresurs (www.feke.online) för att ge eleverna 100% transparens: tillgång till lektioner, inspelningar, lärandemål, multimodala lärande- och bedömningsaktiviteter vilket bidrar till en tillgänglig lärmiljö. Kortfattat är den en förlängning av min min roll som lärare.

Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?
– I relativt liten mån eftersom jag redan var fullt ut digitaliserad sedan innan. Däremot var det många elever som upplevde mitt digitala arbetssätt och lärresurs som mycket tjänligt eftersom de alltid hade tillgång till alla lektioner, övningar, elevexempel och annat som de kunde direkt nå via min hemsida.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– På Bessemerskolan finns en aktiv IT-samordnare och aktiva användarstödjare i våra digitala verktyg, exempelvis lärplattformar, utifrån att vi har utbildningsträffar där kollegor visar hur de gör sin undervisning tillgänglig för eleverna.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Google Sites där jag skapat min lärresurs. Innan det hade jag mina övningar på papper i mitt kontor. Resursen används nu varje lektion för struktur och tydlighet. All undervisning är direkt tillgänglig för alla elever, när de vill och de kan alltid gå tillbaka eller framåt till lektioner för att själva kunna öva så mycket de önskar. Det ska inte finnas några hinder för elevernas lärande.