Frida Hansson
Presentation
Nominerad som en del av IKT-nätverket för förskolan i Södertälje kommun.
Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är barnskötare och är IKT-ansvarig på min förskola och har i uppdrag att utveckla digitalitet i vår undervisning.
Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 2–5 år.
På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Genom att ha olika sorters av digitala verktyg framme och tillgängliga för barnen, att det är naturlig del i våra lärmiljöer. Vi kan till exempel läsa böcker på olika språk, barnen kan använda tecknande, även digitalt, på olika sätt.
Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Det underlättar mycket i mitt arbete, till exempel när det gäller att dokumentera barnens utveckling, att nå ut till barnens vårdnadshavare. Det underlättar för att göra barnen delaktiga i vår pedagogiska dokumentation, reflektionstillfällen och så vidare.
Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Under Coronatiden har jag tagit del av och använt digitala verktyg i större utsträckning. Dels för att hålla föräldramöte, dels för att göra vårdnadshavare delaktiga i den undervisning som bedrivs. Det har också varit väldigt uppskattat av vårdnadshavare.
Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi har under utvecklingsdagar haft workshops där kollegiet fått prova på och utveckla sitt digitala kunnande. Vi har även gjort sammanställning kring vad kollegor önska lära sig mer om och haft gemensam genomgång. Vi inspirerar, stöttar och lär av varandra och är inte rädda att prova oss fram.
Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– Vi använder appen ”Polyglutt” varje dag, som är en digital inläsningstjänst – med digitala barnböcker. Där kan barnen själva och tillsammans med andra lyssna på sagor på olika språk och med genrer på böcker som vi kanske inte har på förskolan. Även appen ”Puppet pals” där barnen kan göra egna sagor och berättelser med hjälp av både figurer i appen men också lägga till egna fotografier eller teckningar i sina berättelser.