Handelsprogrammets arbetslag

Foto på Handelsprogrammets arbetslag på Bessermerskolan i Sandviken

Handelsprogrammets arbetslag

Bessemerskolan
Sandviken

Presentation

Foto: Handelsarbetslaget på Bessemerskolan. Främre raden från vänster: Reine Henricsson, Eva Åsberg, Ann-Chatrine Friberg, Lena Dyremark (bitr.rektor), Rosie Gustafsson. Bakre raden från vänster: Fredrik Norman, Anna Åsbergh, Jonas Laine.

Vem är ni och vad jobbar ni med?
– Lärare på Handelsprogrammet

Hur länge har ni jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 5–10 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Elevernas lärande anpassas efter branschens behov och samhällets digitala utveckling.
• Under år 1 förbereds och tränas eleverna med att använda flera olika digitala verktyg och där till exempel videoinspelningar (enskilt/grupp) som antingen bäddas in i Power Point, Prezi, Canva eller omvandlas till qr-kod på ett CV, för att kunna skrivas ut vid ansökan av APL-plats.

• Under år 2 använder eleverna dessa färdigheter och verktyg bland annat när de driver UF (Ung Företagsamhet) för olika digitala presentationer och tävlingar men även för att skriva loggbok under sin APL i appen LoopMe.

• Under år 3 blir eleverna mer förtrogna med detta arbetssätt och det används självklart av eleven under APL men även vid redovisningar, gymnasiearbetet och inte minst för att uppdatera sina Cv:n inför yrkeslivet efter avslutad student.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser er lärarroll?
– Vår lärarroll har påverkats genom att vi som lärare är tillgängliga genom:
• Planering: Unikum-skolans lärplattform där all planering och bedömning sker, Teams – skolans kommunikationskanal.
• Lektion: ”Blended learning” det vil säga både analoga och digitala verktyg, anpassade efter elever som är i klassrummet eller på distans.
• Efterarbete: LoopMe – digital loggbok för APL, arbetsplatsförlagt lärande. Forms – för utvärdering. ”Exit ticket” lektionsfeedback. Unikum för samtal och bedömning

Hur ser ni på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har ni upptäckt något nytt under denna period som ni kommer att fortsätta med?
– Bessemerskolans digitalisering har påskyndats genom pandemin. Vi har utvecklat nya och förbättrade undervisnings- och examinationsformer ex tydligare ramverk för lektionsupplägg. Ämnesövergripande samarbeten genom inspelade presentationer.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Handelsprogrammets arbetslag har ett nära och systematiskt samarbete med varandra men också med Bessemerskolans IT-samordnare.

Har ni någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som ni gärna använder. Berätta vilken och varför ni använder den?
– LoopMe: Digital app för loggbok /feedback. LoopMe används både i skolförlagd undervisning för uppdrag och feedback, men också under APL, arbetsplatsförlagt lärande, genom loggboksskrivande. Eleverna har digital kommunikation med både ansvarig lärare samt handledare. I LoopMe finns för eleverna olika uppdrag som är kopplade till kurser, mål och skolans värdegrundsarbete.

Arbetslaget består av följande lärare:
Ann-Chatrine Friberg, Personlig försäljning2, Servicekunskap, Gy arbete, Handel-spec
Rosie Gustafsson, Svenska, Engelska
Reine Henricsson, Entreprenörskap, Entreprenörskap och företagande, Företagsekonomi, Näthandel
Fredrik Norman, förstelärare, Engelska, Religion
Jonas Laine, Idrott och hälsa, Historia
Anna Åsberg, arbetslagsledare, Praktisk marknadsföring1, Personlig försäljning 1 o 3, Servicekunskap, Handel-spec
Eva Åsberg, Servicekunskap, Affärsutveckling, Branschkunskap, Praktisk marknadsföring2, Inköp1, APL samordnare