Hanna Granath och My Grann
Presentation
Foto: My Grann, till vänster, och Hanna Granath.
Vilka är ni och vad jobbar ni med?
– Vi heter My Grann och Hanna Granath och är förskollärare på Årekärrsvägen 1 förskola i Göteborgs stad. På kommunal nivå representerar Hanna även förskolan i IKT-nätverk.
Som förskollärare/lärare ska vi ska leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i er undervisning? Hur tar ni stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– På vår avdelning gör vi barnen inkluderade redan från början då vi utforskar och prövar digitala lärresurser tillsammans. Upptäckandet och nyfikenheten blir en naturlig del av verksamheten där barnen, oavsett ålder och mognad, ges möjlighet att själva påverka sitt lärande.
– Hos oss är leken central, vilket skapar delaktighet och inkludering för alla barn. Vi anser att tillförandet av digitala verktyg i lek kan bidra till att förse barnen med fakta, lekstoff och gemensamma referensramar, vilket gör leken mer tillgänglig även för ovana lekare. Vi arbetar för att ständigt utveckla oss själva och vår verksamhet så att barnen får uppleva, utforska, leka och lära med ett varierat utbud av verktyg, digitala som analoga.
Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– För oss är det viktigt att samtliga kollegor känner sig inkluderade i arbetet med digitala verktyg och vi inspirerar och erbjuder hjälp i uppstarten av användandet. Hanna är IKT-ansvarig på förskolan och hämtar inspiration från nätverksträffar som vi sedan testar i verksamheten och vi har även gemensamt föreläst på Torghandel, vilket är en arena för pedagoger i Göteborgs förskoleförvaltning. Genom vårt kapitel ”Den analoga leken blir digital” i antologin ”Den lekande undervisande förskolläraren: Lekresponsiv undervisning i praktiken” (2023) har vi skapat möjlighet att nå ut med vårt arbetssätt till flera.
Har ni något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till?
– För oss är det viktigt att de digitala verktygen får vara närvarande i vardagen och i mötet med barnen, då de bidrar till att skapa meningsfulla sammanhang – såväl i planerad undervisning som i tydliggörande av dagen. Vi använder bland annat digitala tidtagarur för att visualisera tid.
– Vi ser digitala verktyg som en otrolig tillgång i undervisningen, vare sig de används i forskningssyfte, till kreativt skapande, programmering, utforskande med green screen, som en förlängning av leken eller till dans och rörelse. Vi arbetar kontinuerligt med att stärka barnens agens och deras möjlighet att påverka sin vardag och göra sina röster hörda. Då barnen ville vara delaktiga under ett föräldramöte skapades därför en film för att presentera förskolan för deras vårdnadshavare, vilket skapade goda relationer och en djupare förståelse för hur vi använder digitala verktyg på förskolan.