Jenny Pettersson

foto Jenny Pettersson

Jenny Pettersson

Lindskolan
Huddinge

Presentation

Nominerad som en del i Lindskolans lärarlag

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag heter Jenny, jag har haft läraransvar på Lindskolan i 6 år med elever som har Autism och if där samtliga läser ämnesområden.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
5–10 år

Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla?
– Vi använder oss bland annat utav Widgit go där eleverna kan skriva texter fritt eller efter förlaga. För varje ord eleverna skriver så kommer det fram en bild så att även elever som inte läser bokstäver kan läsa med hjälp av bilderna. Eleverna har även en egen Ipad där vi arbetar med inlärning individuellt samt i grupp där vi även kan öva turtagning.

Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?
– 
Coronapandemin har påverkat positivt när det kommer till möten då vi sparat in mycket tid på att koppla upp oss i stället för att ta oss till olika mötesplatser. Det vi kommer fortsätta med är att erbjuda utvecklingssamtal till föräldrar som inte kan ta sig hit.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi arbetar kollegialt med det digitala på Google drive där vi delar material med varandra. Vi arbetar med gemensamma teman och kan på så sätt spara tid genom att dela olika uppgifter eller bara få inspiration på videoklipp kring ämnet.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Inprint där vi skapar schemabilder som tydliggör elevernas dagar. Även skolplus där eleverna kan spela lärorika spel både individuellt och i grupp samt hitta lärarmaterial att skriva ut färdiga uppgifter.