Johanna Söderblom
Presentation
Nominerad som en del i projektgruppen för Rörelse-Glädje-Kunskap, med deltagare från fem olika skolor i Trollhättan.
Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är en lärare som brinner för att utveckla min egen och andras undervisning. En nyfiken ledare som skapar goda relationer och tror på ett förhållningssätt som gynnas av mycket hjärta, tydlighet, rörelse och varierade arbetssätt. Just nu arbetar jag i en trea på en mångkulturell skola i Vänersborg, under våren arbetade jag på Upphärad skola i Trollhättan.
Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 5-10 år
På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Arbetssätt går att variera, man kan hitta undervisningsformer som gynnar många och moment kan genomföras på olika sätt utifrån elevers behov. Elevernas aktiva tid ökar då man kan arbeta med något under tiden som man väntar på hjälp. När eleverna är intresserade blir lektionerna positiva och arbetsron i klassrummet ökar.
Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Jag utvecklas och utmanas i min lärarroll och lär mig ständigt nya saker som jag tar med in i klassrummet och testar tillsammans med elever. Min undervisning blir roligare och min planering enklare.
Hur ser du på våren -20 ur perspektivet ”skolans digitalisering”? Vilka utmaningar/möjligheter gav digitaliseringen under våren?
– Det handlade om att hitta arbetssätt så vi kunde få med så många som möjligt i undervisning, oavsett om eleverna var hemma eller i skolan, vilket vi lyckades med. Vi livesände lektioner och använde oss av digitala lärresurser samt hade digitala utvecklingssamtal. Den stora utmaningen var att få tekniken att fungera.
Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder.
– Classroomscreen för att strukturera dagen för eleverna. Active Quiz, rörelse och inlärning i ett, eleverna älskar det. Googles appar, där har jag allt. Så enkelt att ha min planering och mina presentationer på ett ställe som jag kommer åt överallt ifrån, perfekt både till GOTD och när man skapar digitala Escape rooms.