Jörgen Carlson

Foto på Jörgen Carlsson

Jörgen Carlson

Tvärreds förskola
Ulricehamn

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är 38 år gammal och har sedan jag slutade barn- och fritidsprogrammet alltid arbetat inom förskolan. De sista nio åren har jag arbetat som förskollärare. Jag fullkomligt älskar mitt jobb som ger mig möjlighet att utmana barnen och lägga grunden till ett lustfyllt lärande. Glädje och utbildning ska gå hand i hand!

– Under det senaste året har jag arbetat som ikt-pedagog (utöver min förskollärartjänst). Vilket bland annat har inneburit att jag tillsammans med vår rektor bestämt vilka kunskaper vi anser att pedagogerna behöver för att arbeta med ikt. Sedan har jag fått utarbeta workshops inom till exempel green screen och stop motion. Detta arbete har vart mycket roligt och givande. Uppdraget har också inneburit tät kontakt med kommunens ikt-strateg, där man kunnat bolla tankar och idéer. Äntligen kunde man påverka hur förskolan ska arbeta, planera och tänka kring ämnet digitalisering!

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 1–2 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Alla barn lär sig på olika sätt och det är förskolans uppdrag att erbjuda barnen olika vägar att ta till sig utbildningens innehåll. Vissa barn tycker till exempel att det är roligt att räkna hur många barn som står i ”matledet ”, medan andra tycker om att praktisera matematiken då de bygger en byggnad i Minecraft.

För att inte tala om de svårigheter förskolan haft att möta innehållet i lpfö-18 som lyder.
”Barnen ska ges möjlighet att grundlägga ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att de på sikt ska kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information” (Lpfö-18, s.19).

– Idag är en stor del av barnen i förskolan är redan ute på flertalet digitala plattformar där de matas med information (många gånger genom video). Så att få möjligheten att påvisa hur enkelt det är att ”luras” med en green screen är en häftig upplevelse. Där och då förstår förskolebarnen att allt man ser inte är på riktigt. Förklara det utan tekniken.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– När jag ser tillbaka på mina 19 år inom förskolan då vi dokumenterade, eller snarare sagt ”scrapbookade” barnens utveckling i deras pärmar. Så är jag oerhört tacksam att vi fått de snabba digitala verktygen för att dokumentera verksamheten och barnens individuella utveckling. Då hade man någon bild som var tagen med en kamera med filmrulle i. Idag har vi en helt annan möjlighet att påvisa barnens utveckling genom digitala bilder som vi kan använda oss av på olika sätt, ljudupptagningar vid till exempel barnintervjuer eller videoklipp som kan påvisa lärandet på ett otroligt tydligt sätt.

– Idag har vi även mycket smidiga plattformar både vad det gäller kontakten mellan oss pedagoger och vårdnadshavarna. Det blir enkelt och tydligt för alla att se vad verksamheten på förskolan erbjuder. Vi pedagoger har också fått enklare vägar att samarbeta och utvecklas tillsammans genom till exempel Microsoft teams. Vi förskollärare har under lång tid slitit för att få in våra planerings timmar i schemat, vilket fortfarande är tufft och ibland nästan omöjligt. Men med dagens teknik kan vi hålla kontakten i våra pedagogiska forum även om vi inte alltid kan sitta tillsammans.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Den stora lärdomen covid-19 gett oss på förskolan är så klart de digitala mötena. Vilket i början var lite ovant men som har utvecklats till ett idag helt självklart sätt att hålla möten på.
Våra möjligheter att erbjuda alla vårdnadshavare att delta på sitt barns utvecklingssamtal har känts så bra. vilket tidigare vart svårt eftersom en del av våra vårdnadshavare har långa restider till sina arbeten. Vilket har inneburit att bara en av dem kunnat delta. Under det gångna året är det en mycket större andel vårdnadshavare som deltagit på sina barns utvecklingssamtal.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi har så klart börjat med att samtala om hur vi ser på digital kompetens och utbildningen i relation till detta. I början upplevde vi att det fanns ganska skilda tankar hur vi skulle arbeta. Men efter mycket samtal har vi skapat en gemensam väg för hur vi vill arbeta och vad vi står för.  Detta arbete har vi följt upp med gemensamma workshops som riktat sig mot skapande aktiviteter som till exempel green screen, stop motion och möjligheten med att skapa/spela in filmer.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– En stor och omtalad favorit har faktiskt vart appen ”Book Creator”. Det är en app som vi använder för att dokumentera barnens utveckling inom till exempel fjärilar. Vi använde denna appen då vi beställt hem fjärilslarver. Då buken med larver kom till förskolan så berättade vi inte för barnen vad burken innehöll. Utan vi intervjuade dem om vad de trodde det var som fanns i burken (med flera följdfrågor). Barnen förklarade sina förkunskaper under en ljudupptagning. Barnen trodde att det var allt ifrån ormar, grodor, silverfiskar och fjärilar i burken.

– Vi gjorde sedan ytterligare två inspelningar under projektets gång. Då dagen kom då vi skulle släppa ut fjärilarna, tittade vi igenom barnens digitala böcker tillsammans. Nu kunde barnen verkligen ta på sina nya kunskaper och se tillbaka på sin utveckling. Vissa barn skrattade faktiskt åt vad de från början berättade att burken innehöll då de tittade igenom sina böcker. Ren och sann lycka och glädje!