Katarina Järvborn
Presentation
Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag arbetar som förskollärare/utvecklingsledare och driver pedagogisk utveckling genom att använda de digitala verktygen för lärande i relation till styrdokumenten, grundat i en medveten pedagogisk teori, vilket bidrar till att lyfta kvaliteten på utbildningen.
Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 5–10 år.
På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Ju fler digitala verktyg barnen får att uttrycka sig genom, desto större makt får de i sitt eget kunskapande där de kan upptäcka både sitt eget och andras lärande.
Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Jag arbetar innovativt och kreativt med de digitala verktygen. Jag sår ett frö av nyfikenhet, lust och glädje hos barnen, vattnar fröet med reflektion och eftertanke. Fröets rötter är väl förankrade i styrdokumenten och blomman som sedan växer upp ur jorden vilar stadigt på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Jag har förlagt mer undervisning i utemiljön vilket har varit gynnsamt då nya digitala verktyg har introducerats och skapat nya perspektiv på lärandet. Detta kommer jag/vi absolut att fortsätta med.
Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi ser kontinuerligt till att de digitala verktygen introduceras på ett tydligt och konkret sätt, där tid ges för att grundligt lära sig verktyget/appen. Utan en grundtrygghet hos personalen när det gäller de digitala verktygen, så kan heller inte en utveckling ske i undervisningen. Att våga pröva, våga göra fel, förändra, testa nytt, diskutera idéer och vara öppen för förändring är framgångsfaktorer.
Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– Jag har flera favoriter men för att förstärka pågående lek och utmana barnen vidare älskar jag att projicera upp en stor bild på väggen. Bilden utmanar barnen på olika sätt beroende på vilket pedagogiskt syfte jag har valt. Till exempel att projicera upp en bild av en tågräls där barnen sedan utmanas i att konstruera en fortsättning av rälsen.