Katarina Sjöberg

Katarina Sjöberg

Lindskolan, anpassad grundskola
Huddinge

Presentation

Nominerad som en del i Lindskolans lärarlag

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag jobbar som speciallärare på en anpassad grundskola med PREST ämnena slöjd och hemkunskap. Utöver ämnesundervisningen arbetar jag även enskilt med en del elever som har behov av extra stöd på olika sätt. Jag jobbar även med elever i olika gruppkonstellationer där eleverna arbetar tillsammans för att de på så sätt får möjlighet att utvecklas tillsammans.

Som förskollärare/lärare ska vi leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– För att kunna vara en del av samhället är förmågan att kunna kommunicera central. Genom att använda olika former av allmän kompletterande kommunikation (AKK) utvecklar jag elevernas kommunikation. Jag arbetar främst med grafisk allmän kommunikation (GAKK) där jag använder mig av både digitala och fysiska bilder. Mitt arbete med att utveckla elevernas kommunikation har underlättats med hjälp av en Widgitplatta (en Ipad med kommunikationshjälpmedlet appen WidgetGo på). Med hjälp av Widgitplattan kan jag göra upplägg som är anpassade utifrån de olika elevernas behov och kognitiva förmåga. Upplägget och lektionerna anpassas utefter varje elevs behov och förmåga.

– Jag arbetar även med att eleverna ska läsa, diskutera och kritiska granska information vi läser på nätet. Tillsammans skapar vi Power Point-presentationer som eleverna sedan får presentera för sina kamrater. Jag filmar även eleverna när de berättar om något de har lärt sig. Dessa filmer visar sedan eleverna för sina klasskamrater.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi i lärarlaget har ett tätt samarbete där vi till exempel delar lektionsupplägg med varandra.
Vi arbetar med gemensamma teman och vid våra möten delar vi med oss av vårt material. Detta för att hela tiden underlätta vårt arbete. Vi delar upplägg på Google drive vilket sparar vår tid samt får en gemenskap i hela lärarlaget. Hela skolan arbetar dessutom gemensamt i ett forskningsprojekt där vi haft ett givande samarbete kring digitala hjälpmedel och kommunikation.

– För att eleverna ska kunna utvecklas på bästa sätt och kunna använda sina Widgitplattor så har alla som arbetar med eleverna fått utbildning i hur man använder ”plattorna”. Dessa utbildningar har skett i form av kollegial handledning. Utbildningarna sker på studiedagar då alla i sin egen takt får möjlighet att använda ”plattorna”, detta är en ständigt pågående process.

Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Widgitplattan är ett av de verktyg där jag gör olika lektions- och kommunikationsupplägg. Med stöd av den ges eleverna möjlighet och förutsättning att utveckla sin kommunikativa förmåga och öka språkutvecklingen.