Lisa Höglund

Foto Lisa Höglund

Lisa Höglund

Jonsereds skola
Partille

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag har arbetat som lärare i över 30 år, varav de senaste 20 åren på Jonsereds skola i Partille kommun. Jag älskar mitt jobb som speciallärare och har ett fint samarbete med kollegor. Sedan mars 2020 har jag fått ställa om mitt arbetssätt på grund av att jag är i riskgrupp för Covid. Jag bedriver all min undervisning på distans och därav har jag utvecklat mitt digitala arbete avsevärt.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
Mer än 10 år

Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla?
– Mitt arbete som speciallärare bedrivs på distans via olika digitala plattformar, som till exempel Google Meet. På så sätt utvecklar eleverna sin digitala kompetens samtidigt som de tillgodogör sig sitt behov av specialundervisning.

– Min huvuduppgift som lärare är att göra lärandet tillgängligt för alla våra elever.
Vissa elever är en utmaning att nå fysiskt i skolan. Jag märker tydligt att en del elever föredrar digitala möten där jag har individanpassat innehållet vid min planering. Det blir lättare för eleven att fokusera på en skärm där det händer en sak i taget. Genom den digitala undervisningen kan jag snabbt och enkelt skifta innehåll på lektionerna och bygga vidare på elevernas frågor och intressen.

Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?
– Under tiden som jag har utvecklat mitt digitala arbete har jag i vissa perioder undervisat elever med problematisk skolfrånvaro. I vissa fall kan det förenkla relationsskapandet med digital undervisning på distans. Kollegiet har utvecklat sina digitala planeringar, något som förenklar i kommunikationen och informationen till elever, vårdnadshavare och kollegor.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– I Partille kommun har vi uppstartsdagar med digitala föreläsningar kring nya digitala tjänster. På skolan sprider vi goda exempel på kategoriträffar och arbetsplatsträffar.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– När jag träffar elever så använder vi Meet. Vi startar med ett delat Googledokument där jag har förberett innehåll och mål för lektionen. Jag använder ofta Jamboard och Math Apps för att kunna konkretisera matematik. Vid arbete med läsning  använder Partille kommun Polylino, där man kan individanpassa maximalt, både intresseinriktat och svårighetsgrad. Det senaste som jag sätter mig in i mera än förut är NE:s digitala läromedel med koppling till LGR-22.