Mariana Back

foto Mariana Back

Mariana Back

Team Maker Tour
Tekniska museet

Presentation

Nominerad som en del av pedagogteamet Maker Tour på Tekniska Museet

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är i grunden lärare men har arbetat i science center, planetarier och andra informella lärmiljöer i ca 30 år. Just nu är jag intendent på Tekniska och min tjänst är delad mellan engagemang för interaktiv pedagogik/inklusive programmering i projektet ”Maker Tour – Mot nya höjder”. I den andra halvan av tjänsten handlar det om att intensifiera arbetet med rymden i skolan.– Som föreståndare/ producent för planetariet på Framtidsmuseet i Borlänge (numera science center 2047) på 87- 94, kom jag tidigt i kontakt med programmering. Det jag arbetade med då har legat till grund för en önskan att arbeta med programmering i tillsammans med elever i ”verkligheten” -– där det gör skillnad på riktigt.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
Mer än 10 år

Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla?
– Jag arbetar bland annat med att skapa undervisningsmaterial för lärare. Uppgifterna går att nå lvia en websida med massor med inspiration, bland annat programmeringsutmaningar. Jag har medverkat till att Tekniska ska kunna erbjuda kurser i programmering, för lärare. På museet har jag dessutom utvecklat ett rum för de allra yngsta där vi skapat en varm och ombonad miljö. Där har många barn testat bland annat Cubetto, Ozobot, Spike med mera, som en introduktion till programmering. Vi har medverkat till ett projekt som kallas ”hela Skolan programmerar”. MakeyMakey och Microbit är bra verktyg som svarar upp ganska bra mot en sådan ambitionen ”att göra på riktigt”. Programmera, ljud, ljus, spel. är både kul och lärorikt. På museet, samt i vår uppsökande och vår decentraliserade verksamhet har vi stora möjligheter att engagera elever för programmering i olika sammanhang. Vi försöker använda programmering som ett inslag i, i stort sett, alla de teman som vi arbetar med, exempelvis ”Internet of Things”, ”Artificiell intelligens” – men även helt andra områden, som till exempel frågor om skog och miljö.

Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?
– Jag har presenterat uppgifterna på webben för lärare som arbetar med dem tillsammans med sina elever. Jag har även medverkat ”i klassrummet” på så vis att jag ”träffar” eleverna (och även lärarfortbildning) on-line. Det kommer jag absolut att fortsätta med.

Hur arbetar ni på museet för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi bjuder in till interaktiva informationsträffar där alla våra kollegor kan delta.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Jag tycker att Microbit ger stora möjligheter till ”programmering på riktigt”.
Kul att jobba med är Chrome Music Lab (https://musiclab.chromeexperiments.com/). Här ett exempel på hur det användas i ett sammanhang där skogen är temat. Se sid, 12 i Trolla med trä. https://motnyahojder.com/wp-content/uploads/2021/11/Utmaning-1-2021_Trolla-med-Tra.pdf