Marie Törnqvist

Foto på Marie Törnqvist

Marie Törnqvist

Realgymnasiet
Trollhättan

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag heter Marie Törnqvist och har en hippologexamen vid SLU, inriktning ridlärare, i grund och botten. Idag arbetar jag som yrkeslärare inom hästhållning på Realgymnasiet i Trollhättan. Vid sidan av det driver jag och min man ett aktiebolag där jag arbetar med utbildning av hästar och elever hemma på vår gård utanför Grästorp.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 2–5 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
–Vi lever i en tid då jag upplever att det är av stor vikt att information skall finnas lättillgänglig för eleverna, helst bara ett knapptryck bort. I min roll handlar det mycket om att väcka en nyfikenhet hos eleverna, för att skapa förutsättningar för ett aktivt lärande. Med hjälp av digitaliseringen har jag dessutom stora möjligheter att differentiera min undervisning och på så sätt hjälpa alla elever att nå så långt som möjligt.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Digitaliseringen medför stora pedagogiska möjligheter till både differentiering, redovisningsform och återkoppling. På så vis skapas både en fantastisk möjlighet för mig att lyckas med min undervisning där målet är att alla skall nå så långt som möjligt, såväl som för eleverna att prestera och nå goda resultat.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Jag upplever att skolans digitala kompetensutveckling har tagit ett stort kliv framåt. Skolans roll i digitaliseringen handlar mycket om att förbereda eleverna att leva ett mer uppkopplat liv. Idag är vikten av att kunna granska och värdera information större än någonsin och dessutom är det en förutsättning för att klara sina studier. Mängden tillgänglig information är enorm, inte minst i sociala medier och jag upplever att det blir en naturlig del av undervisningen att arbeta med källkritik, vilket även var ett av våra digitala mål på skolan under föregående läsår. Ett område där behovet av kompetensutveckling i skolan fortfarande är stort är kunna använda sig av digitaliseringen för att förstärka lärandet, inte enbart använda sig av tekniken.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– På vår skola arbetar vi mycket med kollegialt lärande, exempelvis genom pedagogiska konferenser och livedragningar om olika funktioner och praktisk tillämpning av Canvas. Vi delar även med oss av undervisningstips i Teams i olika chatgrupper samt vid de regionala kompetensutvecklingsdagar som har skett digitalt.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– På vår skola använder vi oss mycket utav Teams som kommunikationskanal, där finns det stora möjligheter att skapa många olika former av lärande. För att nämna ett exempel hade jag vid ett tillfälle bjudit in Anna-Clara Pettersson, som bland mycket annat är B-tränare i hoppning och ingår i landslagsledningen i hoppning för yngre ryttare, att medverka på en digital lektion via Teams hos oss. Eleverna använde sig av filmat material av egna ritter som de gruppvis analyserade och diskuterade utifrån punkter vi hade gått igenom vid tidigare lektionstillfällen. Under lektionen Anna-Clara medverkade på diskuterade vi tillsammans kring ritterna och eleverna fick även feedback och tips på hur de kunde utvecklas vidare. Detta var mycket inspirerande och uppskattat av alla och det är även något jag kommer ta med mig och fortsätta att använda mig av som ett komplement i min undervisning.

Guldäpplets forskardialog
Marie presenterade sitt arbete i Guldäpplets forskardialog i januari 2022.
Tema: Synliggörande av lärprocesser med digitala verktyg i praktisk-estetiska ämnen
Se Guldäpplets forskardialog i efterhand