Mats Larsnäs

Mats Larsnäs

Sveriges Ridgymnasium
Varberg

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
­–
Jag är gymnasielärare med över 25 års erfarenhet av IT-pedagogik och har jobbat inom nästan alla delar av skolväsendet, från förskola till universitet. Jag strävar efter att ständigt ligga i framkant när det gäller digitalt lärande. Idag jobbar jag på Sveriges Ridgymnasium i Varberg. Jag har alltid varit otroligt fascinerad av hur vi lär oss saker, vilket ledde mig till att studera kognitionsvetenskap. Allt det jag lärde mig där tillämpade jag först på mig själv och sedan tog jag det med mig in i klassrummet och skapade ”Projekt Emma”, en undervisningsmodell inom samhällsekonomi där jag blandar AI, didaktik och kognitiva principer. Eleverna kan ta till sig via ljud, film, text och spel och får stöd via specialgjorda chattbottar för bästa möjliga förutsättningar för inlärning. Utöver min undervisning föreläser jag också om hur man kan använda AI och VR för lärande. Jag jobbar också som konsult åt Binogi.

Som förskollärare/lärare ska vi ska leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– Jag försöker att anpassa undervisningen och ge eleverna valmöjligheter. Vi människor lär i stort sett på samma vis men variation och differentiering är viktigt. I samhällsekonomi med ”Projekt Emma” har jag skapat ett helt smörgåsbord av digitala resurser, allt från podcasts och ljudböcker till spel och en AI-genererad film som utspelar sig i Varberg. De specialgjorda chatbottarna är också av lite olika typ och svårighetsgrad.

– En av chatbottarna är egen anpassning av ett lyckat projekt som gjorts på Harvard. Eleverna kan till exempel “ringa upp” och prata med sin samhällskunskapslärarchatbot Jonas som är baserad på min läroboktext. Ytterligare ett exempel är mitt projekt Nikita, där jag kombinerar AI och VR för att hjälpa elever i språkundervisningen, särskilt de som känner sig osäkra eller har talrädsla.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
Tillsammans med min kollega Zandra Stenman arbetar jag med den digitala utvecklingen på Sveriges Ridgymnasiums skolor. Vi började introducera AI för våra kollegor redan i december 2022. Vårt arbete är väldigt praktiskt, vi har tagit fram skolornas AI-policy och vi håller löpande workshops.
Utöver det gör jag vad jag brukar kalla en slags ”gerillafortbildning”, där jag sätter mig ner en och en med mina kollegor och hjälper dem att hitta lösningar som passar just deras ämnen och deras elever. Det handlar om att ge konkret och relevant stöd i vardagen.

Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till?
– Ja, det finns två projekt jag är extra stolt över. I ”Projekt Emma” är den ”jobbiga” AI-chatbotten ett favoritverktyg, eftersom den är effektiv för att nöta in och befästa kunskap genom att tvinga eleverna att verkligen tänka och anstränga sig.

– Ett annat projekt som ligger mig varmt om hjärtat är Projekt Nikita. Där kombinerar jag AI och VR för att låta elever träna engelsk konversation i en trygg miljö. De får helt enkelt ta på sig ett VR-headset och prata med olika AI-karaktärer. Resultaten är att elevernas talrädsla minskar, och mängden tid de faktiskt pratar engelska ökar jämfört med i ett vanligt klassrum. VR fungerar som en slags ”känslomaskin” som gör att de vågar uttrycka sig mer. Det allra bästa är att effekterna faktiskt följer med i den “verkliga världen”. Jag ser hur elever blir modigare och pratar mer även på de vanliga lektionerna efter att ha tränat i VR

 

 

Foto: Thomas Niemi