Mia Smith

Foto Mia Smith

Mia Smith

Vallhamra skola
Partille

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är förstelärare i Partille kommun, undervisar i engelska och tyska på högstadiet. Jag älskar språk och tar alla chanser att gynna flerspråkighet och nyfikenhet på omvärlden.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
Mer än 10 år

Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla?
– Att utveckla elevernas digitala kompetens med fokus på språkliga strategier och digital läsförståelse är en hjärtefråga, något jag också gärna delar med mig av i sociala medier och i olika fortbildningssammanhang. Jag är noga med att vi hela tiden går igenom hur vi använder datorn, inte bara förutsätter att eleverna vet hur allt funkar. Vi testar olika verktyg, övar på att hitta information på nätet, på målspråket så klart, tillsammans och enskilt för att hela tiden bli smartare digitala medborgare. Nyfikenhet och trygghet ska finna en bra balans i mitt klassrum.

Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?
– Eftersom min undervisning redan innan hade en digital ryggrad blev det faktiskt inte så stor skillnad i själva undervisningen, men jag upplever att eleverna blivit tryggare med till exempel inspelningsverktyg efter att ha fått använda datorerna på fler olika sätt under en intensiv period.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– En effekt av fjärrundervisningen är att vi samtalar mer om hur vi ska hitta gemensamma rutiner för även det digitala arbetet. För att eleverna ska få struktur på det digitala arbetet måste vi lärare ha grundramar för hur vi arbetar så att det inte blir för spretigt. Samtalen går åt många olika håll men får en enande effekt.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Som språklärare är ett digitalt ordförrådsverktyg en stabil grund i en annars varierande undervisningsmiljö. Jag har valt att använda Quizlet, och där lägger jag in de ord vi arbetar med oavsett om det handlar om läromedelstexter, filmer, skönlitteratur eller ett kreativt tema. Eleverna uppmanas att fokusera på de ord som är nya, vilket kan vara olika ord för olika elever, beroende på förkunskaper. Det ger mig bra möjlighet att stötta och utmana elever i en heterogen elevgrupp. Det är dessutom perfekt för att kunna repetera vokabulären efter en period genom att köra Quizlet Live med gruppen på ett set med ord som vi övat på vid ett tidigare tillfälle.Jag använder många kreativa verktyg också, men Quizlet är grunden som gör att vi kan hoppa åt olika håll.

Foto: Julia Sjöberg