Pernilla Blomqvist Lundin
Presentation
Nominerad tillsammans med Annelie Wimhed
Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är grundskollärare och arbetar i en årskurs 3.
Som förskollärare/lärare ska vi ska leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– Vi bjuder in våra elever i arbetet genom i en story som vi skapar tillsammans. Vi fokuserar på elevernas styrkor för att på olika sätt nå målen. Genom digitala lektioner, en varierad undervisning och användandet av digitala skrivverktyg ser vi intresset av att vilja lära sig.
Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi har delat allt material (digitalt) i förväg med de pedagoger/resurser som är kopplade till våra klasser. På så sätt kan de vara förberedda och vi kan dela upp oss i mindre grupper. Vi bjuder in kollegor som är intresserade och vi delger varandra på olika möten exempelvis lågstadielärarna eller pedagogträffar årskurs 1-9. Via sociala meder kan kollegor följa vårt arbete.
Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Med kooperativt lärande skapar vi sociala elevaktiviteter där eleverna blir delaktiga. Genom det tematiska arbetet som exempelvis Dektektivbyrån skapar vi ett lustfyllt lärande med hög grad av elevinflytande och engagemang. Genom att arbeta formativt och målfokuserat kring några få mål i 3-4 veckor har vi sett att eleverna blir engagerade i sin kunskapsutveckling då de kan sätta ord och samtala kring sitt lärande. Samarbetet mellan klasserna har skapat fler kamratrelationer både i och utanför skolan.
– Vårt arbetssätt med digitala lektionspresentationer som innehåller tydligt mål, struktur, innehåll, länkar med filmer och dokument och bildstöd har skapat en tydlighet för elever och en trygghet att vi kan följa upp återkomma till den under lektionens gång. Ett exempel: Vi läser en text om mammuten digitalt (via kanonen) tillsammans. Därefter ser vi på en film och samtalar om den och eleverna får sedan skriva en faktatext om mammuten på sina chrome books med en digital stödstruktur samt stödord från widgit online.