Pegah Hatefi Burris

Pegah Hatefi Burris

Förskolan Vargen
Sundbybergs stad

Presentation

Nominerad som en del av Makerpedagogerna, Sundbybergs stads förskolor

Vem är du och vad jobbar du med?
– Makerpedagog för min enhet, men jobbar även i barngrupp som förskollärare

Som förskollärare/lärare ska vi ska leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– Jag ser det digitala verktyg som ett komplement i arbetet. Viktigt för mig är att skapa förutsättningar för barnen att få hög grad av adekvat digital kompetens med låg grad av skärmtid. Som förskollärare strävar jag alltid efter att leda och stimulera alla barnen oavsett deras kunskapsnivå. Det syns i min undervisning genom att jag använder olika differentierade undervisningsmetoder och anpassar min pedagogik efter barnens individuella behov.

– För att stödja differentieringen i min undervisning använder jag digitala lärverktyg och resurser. Jag använder till exempel interaktiva appar och spel som kan anpassas efter varje elevs nivå. Genom att använda dessa verktyg kan jag erbjuda olika utmaningar och anpassningar för att möta elevernas specifika behov. Genom att använda digitala lärverktyg och resurser kan jag även erbjuda barnen olika sätt att visa sina kunskaper och sitt lärande. Barnen kan till exempel använda digitala verktyg för att skapa filmer eller berättelser, vilket ger dem möjlighet att använda sina individuella styrkor och intressen i lärandet.

– Sammanfattningsvis tar jag stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen genom att erbjuda anpassade utmaningar och extra stöd, samt möjligheter för barnen att visa sina kunskaper och lärande på olika sätt.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– På vår enhet har varje avdelning/bas en inspiratör som jag träffar kontinuerligt varje månad, där vi bland annat diskuterar om hur de digitala verktygen kan kompletteras i verksamheten och göra denm tillgängliga. Jag bjuder även in inspiratörerna på workshops där vi tillsammans kan undersöka och prova nya digitala verktyg eller arbetssätt. Vi stävar efter att ha en dela-kultur där vi delger varandra arbetssätt för att skapa mer likvärdighet mellan avdelningarna, men även mellan förskolorna i staden. – Stadens makerpedagoger ses också kontinuerligt tillsammans med vår utvecklingsledare Per Falk där vi har fortbildning för att uppdatera våra metoder och tekniker för att skapa adekvat digital kompetens. Staden har en Makerspace, Kvasar, som är tillgänglig för barn, pedagoger och makerpedagoger att besöka och använda sig av som en kompletterande lärmiljö i den digitala resan.

Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Att ha en fungerande dela-kultur där pedagoger delger arbetssätt med varandra. Det gynnar samarbetet och ger möjligheter att dela kunskap och erfarenheter samt skapa en gemensam kunskapsbas för pedagogerna. Det kan också hjälpa till att sprida goda exempel och lyfta fram framgångsrika metoder som kan användas i undervisningen.

– För att främja en fungerande dela-kultur bland pedagoger finns det några viktiga insatser som kan göras. För det första är det viktigt att det finns tid och utrymme för pedagogerna att träffas och diskutera sitt arbete. Det kan vara genom regelbundna möten eller workshops där man kan dela med sig av sina erfarenheter och ta del av andra pedagogers kunskap. Det är också viktigt att det finns en öppen och inkluderande atmosfär där pedagogerna känner sig bekväma att dela med sig av sitt arbete. Det kan handla om att uppmuntra och belöna delning och samarbete, och att skapa en kultur där det ses som en självklarhet att dela med sig av sitt arbete för att gynna alla inom arbetsgemenskapen.

– För att underlätta delandet av kunskap och erfarenheter kan det också vara bra att använda sig av olika verktyg och plattformar. Det kan vara interna digitala forum eller resurssidor där pedagoger kan lägga upp material och tips som andra kan ta del av. Vi använder oss av Teams. En fungerande dela-kultur bland pedagoger kan vara till stor nytta för hela arbetsgemenskapen. Genom att dela kunskap och erfarenheter kan pedagogerna lära av varandra och förbättra sitt eget arbete. Det kan också leda till ökad samarbetsförmåga och en ökad förståelse för varandras arbetssätt, vilket kan bidra till en mer enhetlig undervisning.